[ad_1]
با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :
شگفتی: “مرکز توجه” (Spotlight)، بهترین فیلم
هرچند به لطف دریافت جایزه گروه بازیگری از انجمن بازیگران آمریکا و دریافت جوایز پی در پی از گروههای منتقدان، پیروزی “مرکز توجه” در بخش اسکار بهترین فیلم کاملاً تکاندهنده نبود، اما این فیلم رقابت نزدیکی با “بازگشته” (The Revenant) به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو و “کسری بزرگ” (The Big Short) به کارگردانی آدام مکی داشت.
“کسری بزرگ” جایزه انجمن تهیهکنندگان آمریکا را گرفت و برای اولین بار از سال 2006 برنده جایزه انجمن تهیهکنندگان جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت نکرد. “بازگشته” هم در جوایز انجمن کارگردانان و بفتا قوی ظاهر شد، اما در نهایت داستان روزنامهنگارانی که لاپوشانی کلیسای کاتولیک را افشا کردند، مهمترین جایزه اسکار امسال را به خانه برد.
شگفتی: مارک رایلنس، بهترین بازیگر مرد مکمل، “پل جاسوسها”
رایلنس شبیه شخصیت خودش در فیلم “پل جاسوسها” در فصل جوایز سینمایی، آرام اما قوی ظاهر شد و نامزد جوایز انجمن بازیگران آمریکا، گلدن گلوب و بفتا شد. او جایزه بفتا را برد که با توجه به محبوبیت فراوانش در زادگاهش انگلستان خیلی عجیب نبود.
بیاعتنایی: سیلوستر استالونه، بهترین بازیگر مرد مکمل، “کرید”
وقتی جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل به انتخاب انجمن بازیگران آمریکا به ایدریس البا رسید – که نامزد اسکار نشد – خیلیها آن را نشانه خوبی برای سیلوستر استالونه برنده جایزه گلدن گلوب برای پیروزی در اسکار دانستند.
استالونه قطعاً جنبهای نوستالژیک دارد، اما در نهایت مارک رایلنس اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را برد. او بعد از دانیل دی-لوییس دومین بازیگری است که برای فیلمی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ برنده اسکار میشود. خیلیها فکر کردند بعد از شکست استالونه در برای “راکی” (1976) بالاخره نوبت او شده است که اسکار بگیرد.
بیاعتنایی: “جنگهای ستارهای: نیرو بیدار میشود”، بهترین تدوین، موسیقی، تدوین صدا، صداگذاری، جلوههای تصویری
پرفروشترین فیلم سال 2015 و سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما در هیچ یک از پنج بخشی که نامزد اسکار بود برنده نشد، اما سابقه آکادمی نشان میدهد که معمولاً به پرفروشترین فیلمها توجه ندارد.
شگفتی: “مکس دیوانه: جاده خشم”، بهترین تدوین، طراحی لباس، طراحی صحنه
در حالی که پیروزی “مکس دیوانه: جاده خشم” در بعضی بخشها قابل پیشبینی بود، اما این اکشن آیندهگرایانه در نهایت چند جایزه مهم را هم از آن خود کرد. مارگارت سیکسل جایزه بهترین تدوین را برد که معمولاً به برنده جایزه بهترین فیلم میرسد.
فیلم همانطور که انتظار میرفت در بخشهای چهرهپردازی و مو، تدوین صدا و صداگذاری پیروز شد، اما پیروزی فیلمهای در بخشهای طراحی صحنه و طراحی لباس کمی غافلگیرکننده بود. خیلیها انتظار داشتند جوایز این بخش به فیلمهای تاریخی چون “دختر دانمارکی” و “پل جاسوسها” برسد.
بیاعتنایی: راجر دیکنز، بهترین فیلمبرداری، “قاتل حرفهای”
امسال یک سال چشمگیر در بخش فیلمبرداری بود. امانوئل لوبزکی قطعاً استحقاق آن را داشت که برای کار تماشایی خود در فیلم “بازگشته” برای سومین سال پیاپی برنده اسکار شود، اما این به آن معنی بود که راجر دیکنز برای سیزدهمین بار مراسم اسکار را دست خالی ترک کند. البته بدون تردید او خیلی زود بار دیگر وارد رقابت میشود.
شگفتی: “اکس ماکینا”، بهترین جلوههای تصویری
در میان فیلمهای پرهزینه مانند “جنگهای ستارهای: نیرو بیدار میشود”، “بازگشته”، “مریخی” و “مکس دیوانه: جاده خشم”، این فیلم علمی تخیلی مستقل شرکت A24 بود که جایزه بهترین جلوههای تصویری را به خانه برد. این یک دستاورد بزرگ برای فیلمی است که تنها با 15 میلیون دلار ساخته شد.
شگفتی: “نوشتن روی دیوار”، بهترین ترانه / بیاعتنایی: دایان وارن و لیدی گاگا، “تا برایت اتفاق بیفتد”
ترانه فیلم جیمز باندی “اسپکتر” با وجود واکنشهای بسیار منفی اسکار بهترین ترانه را دریافت کرد. “نوشتن روی دیوار” برای رسیدن به اسکار بر “تا برایت اتفاق بیفتد” لیدی گاگا و دایان وارن که هشت بار نامزد اسکار بوده است، پیروز شد.
بیاعتنایی: “کارول”، “مریخی” و “بروکلین”سه فیلم بسیار تحسین شده سال که در مجموع 17 نامزدی کسب کرده بودند، آخر شب مراسم اسکار را دست خالی ترک کردند.
امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما
مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.