بیوگرافی آلن تورینگ، پدر علم کامپیوتر

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از بیوگرافی مشاهیر و دانشمندان همراه باشید :

 

 

آلن تورینگ, بیوگرافی آلن تورینگ, زندگینامه آلن تورینگ

تورینگ به عنوان پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی شناخته شده‌است

 

بیوگرافی آلن تورینگ، پدر علم کامپیوتر

آلن تورینگ ریاضی‌دان، دانشمند رایانه، منطق‌دان، فیلسوف، زیست-ریاضیدان، و رمزنگار بریتانیایی بود. تورینگ به عنوان پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی شناخته شده‌ است و مهم‌ترین جایزهٔ علمی رایانه به افتخار وی جایزهٔ تورینگ نام گرفته‌ است.

کودکی و جوانی آلن تورینگ

آلن تورینگ (Alen Mathison Turing) ، پدر علم محاسبه نوین و علم رایانه، روز 23 ماه ژوئن 1912 در بریتانیا متولد شد. او دومین و آخرین فرزند خانواده تورینگ بود. نام خانوادگی تورینگ او را در سطح افراد سرشناس و با اصالت بریتانیا قرار می‌داد. پدرش عضو مامورین شهری هند بود و چون والدین او می‌خواستند فرزندانشان در بریتانیا بزرگ شوند او و برادر بزرگترش جان بیشتر نزد خویشان و دوستان والدینشان در لندن بودند. این رها کردن فرزند در سنین اولیه تأثیر کمی بر روی جان – برادر آلن- و نیز بسیاری از نسل طبقه متوسط آن زمان داشت، ولی معلوم شد که آلن تورینگ  آسیب عمیقی از این تجربیات اولیه دید، او لکنت زبان مشخصی پیدا کرد.

 

آلن تورینگ, بیوگرافی آلن تورینگ, زندگینامه آلن تورینگ

آلن تورینگ در روز 23 ماه ژوئن 1912 در بریتانیا متولد شد

 

از همان کودکی علائم نبوغ در وی هویدا بود. آلن تورینگ در سن 14 سالگی توانست به مدرسه دولتی و پرهزینه “شربورن” در شهر دورست راه پیدا کند اما تمایل ذاتی او به سمت ریاضیات و علم نزد اساتید این مدرسه اهمیتی نداشت زیرا در آن دوره  تاکید بیشتر روی مسائل و مباحث کلاسیک بود. در همان سال مدیر مدرسه برای والدین او نامه نوشت که “اگر او می‌خواهد دانشمند شود وقت خود را در یک مدرسه دولتی هدر می‌دهد”.

 

با این حال تورینگ توانایی قابل توجه خود را در زمینه‌های مورد علاقه‌اش، با حل مسایل پیچیده در سال 1927 بدون اینکه حتی حساب دیفرانسیل مقدماتی خوانده باشد به نمایش گذاشت. در سال 1928 با کریستوفر مرکوم که از دانشجویان سال بالایی او بود رابطه دوستی پیدا کرد که این دوستی در سال 1930 با مرگ مرکوم پایان یافت. کریستوفر اولین کسی بود که پیله تنهایی او را سوراخ کرده بود و  با مرگ او تورینگ درهم شکست و ایمان مذهبی خود را از دست داد.

آلن تورینگ در سال‌های 1931 تا 1934 مشغول تحصیل در دانشگاه کینگس کالج بود و به خاطر مقاله‌اش در رابطه با قضیه محدیدیت مرکزی در سال 1935 به عنوان عضو آنجا انتخاب شد.
در 28 ماه می سال 1936 در مقاله “درباره‌ی اعداد شمارا با استفاده از انسکیداس پرابلم”، تورینگ فرمول بندی‌های سال 1931 کورت گودل را درباره محدودیت‌های اثبات و محاسبات تجدید کرد و زبان ریاضی محور گودل را با چیزی که امروزه ماشین تورینگ نامیده می‌شود جایگزین کرد.

 

آلن تورینگ, بیوگرافی آلن تورینگ, زندگینامه آلن تورینگ

ماشین تورینگ به یک ماشین حالات متناهی گویند که در آن با هر انتقال یک نماد بر روی نوار چاپ می‌شود

 

ماشین تورینگ
آلن تورینگ در سال ۱۹۳۷ مقاله ای را با عنوان درباره ی اعداد و محاسبه پذیر منتشر کرد که به اندازه ی هر رویداد منحصر به فردی دیگری می تواند آغاز عصر جدید کامپیوتر تلقی شود. این مقاله به اختصار طرحی از آنچه را شرح می دهد که به آن ماشین تورینگ می گویند و آن کامپیوتری بود که شالوده اش در قلب کامپیوترهای دیجیتال بعدی قرار دارد. این موضوع به تمام جنبه های کامپیوترهای ابتدایی تا مدرن، همچون توانایی خواندن، نوشتن و پاک کردن داده ها، حافظه ای برای ذخیره سازی داده ها، یک واحد پردازش مرکزی و به معنای یک برنامه به واسطه مجموعه ای از دستور العمل های ریاضیاتی ساخته شده، شکل داد. این وسیله به شکلی که توصیف شده بود هرگز ساخته نشد ولی عملا به شکلی پیشرفته و اصلاح شده از دهه ی ۱۹۵۰ به تولید انبوه رسید.

 

ماشین انیگما
انیگما نام دسته‌ای از ماشین‌های الکترومکانیکی مبتنی بر روتر است که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام های محرمانه به‌ کار می‌رفته است. این ماشین در سال‌های 1920 میلادی به عنوان یک محصول تجاری عرضه شد. ارتش نازی مدل خاصی از این ماشین به نام انیگمای ورماخت را تولید نمود و از آن در جنگ جهانی دوم به‌ کار برد. متفقین با تلاش دانشمندان و ریاضی‌دانان از جمله آلن تورینگ موفق به گشودن رمز پیام‌های ارتش آلمان‌ها شدند.

 

آلن تورینگ, بیوگرافی آلن تورینگ, زندگینامه آلن تورینگ

ماشین انیگما برای رمزگشایی پیام های محرمانه به‌ کار می‌رفته است

 

نظریه در عمل
پس از جنگ آلن تورینگ از ریاضیات نظری روی گرداند و مهارت های خود را جهت استفاده در آغاز صنعت کامپیوتر قرارداد. آلن تورینگ سمتی را در آزمایشگاه فیزیک ملی پذیرفت و در ساخت موتور کامپیوتر خودکار درگیر شد. در زمان کوتاهی پس از آن در سال ۱۹۴۸ بر روی ماشین رقمی خودکار منچستر در دانشگاه منچستر سپس کامپیوتری با بزرگترین حافظه در جهان به کار پرداخت. آلن تورینگ به همان اندازه که در ساخت فیزیکی ماشین ها طی این مرحله درگیر بود. در ضمن دانش علم ریاضیات خود را نیز در تولید زبان های برنامه نویسی ابتدایی به کار برد.

 

آزمایش تورینگ
آلن تورینگ شکی نداشت که کامپیوترها نه تنها نقش فزاینده ای در زندگی نسل های بعدی ایفا خواهد کرد بلکه متقاعد شده بود که آنها ترجیجا به سطحی از مهارت خواهند رسید که می توانند همانند انسان ها فکر کنند. برای اندازه گیری زمانی که در آینده این امر در اختیار قرار می گیرد، او آزمایشی را که در مقاله سال ۱۹۵۰ با عنوان دستگاه محاسبه و نبوغ مختصرا شرح داده بود اختراع کرد.

 

این مقاله آنچه را که به عنوان آزمایش تورینگ شناخته شد را پیشنهاد کرد، که به وسیله آن یک متصدی کامپیوتر از راه دور مجبور به پرسیدن سوالاتی از هر دو انسان و کامپیوتر هوشمند بود. اگر این اپراتور نمی توانست پاسخ های انسان زنده و این ماشین را تشخیص دهد، سپس کامپیوتر این آزمایش را پشت سر گذاشته بود. تورینگ معتقد بود که تا سال ۲۰۰۰ این مرحله فرا میرسد، که احتمالا تخمینی زود هنگام بود که امروزه نسبت به ۵۰ سال قبل مواجه شدن با آن ساده تر است. این آزمایش به نقش بازی کردن در مناظراتی راجع به هوش مصنوعی ادامه می دهد.

 

مرگ آلن تورینگ

آلن تورینگ در 8 ژوئن 1954 بر اثر مسمومیت با سیانور جان سپرد. بسیاری مرگ او را عمدی میدانستند و پلیس بریتانیا مرگ او را خودکشی اعلام کرد.

 

جایزه تورینگ
جایزه تورینگ معتبرترین جایزه در علم رایانه است که هر سال از سوی انجمن ماشین محاسب  “ACM ”  به اشخاصی که سهم بسزایی در زمینه کامپیوتر دارند اعطا می شود. از آنجاییکه جایزه نوبل برای علم کامپیوتر وجود ندارد از این جایزه به عنوان جایزه نوبل در کامپیوتر یاد می شود.

 

 

منابع :

bigbangpage.com

roshd.ir

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از بیوگرافی مشاهیر و دانشمندان

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up