عصبانیت ات را قورت بده

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از روانشناسی همراه باشید :

هفته نامه زندگی مثبت: وقتی کسی راهتان را بند می آورد، سریع به هم می ریزید؟ وقتی کودکتان با شما همراهی نمی کند سریع فشار خونتان بالا می رود؟ واقعیت این است که عصبانیت یک هجیان طبیعی و سالم است اما مهم این است که برای مقابله با آن راه موثری را انتخاب کنید.

آرام و منطقی بودن همیشه هم ساده نیست اما استفاده از برخی روش های مدیریت خشم می تواند کمک کند  کنترلتان را از دست ندهید چون خشم کنترل نشده می تواند برای سلامت شما و اطرافیانتان عوارضی را دنبال داشته باشد. در ادامه راه های غلبه بر خشم را برای شما توضیح می دهیم.

عصبانیت ات را قورت بده

قبل از حرف زدن فکر کنید

در لحظه عصبانیت خیلی ساده است که چیزی بگویید که بعدها پشیمان شوید. چند دقیقه زمان برای خودتان بخرید تا فکرتان را قبل از بیان هر جمله جمع کنید و اجازه دهید دیگران هم در این شرایط چنین کاری را انجام دهند.

در حالی که آرام هستید، عصبانیتتان را نشان دهید.

به محض اینکه فکرتان را جمع کردید سرخوردگی تان را به صورت قاطعانه اما تدافعی ابراز کنید. نگرانی ها و نیازهایتان را هم به وضوح و به طور مستقیم بیان کنید، بدون اینکه به دیگران آسیب برسانید یا بخواهید ناراحتیتان را کنترل کنید.

کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی می تواند به کاهش استرس که یکی از عوامل بروز عصبانیت است کمک کند. اگر احساس کردید عصبانیتتان رو به افزایش است به یک پیاده روی ساده بروید یا وقتتان را صرف انجام فعالیت های جسمانی لذت بخش کنید.

استراحت کنید

استراحت فقط برای بچه ها نیست. در طول روزی که استرستان رو به افزایش است، وقفه کوتاهی به خودتان بدهید. چند لحظه آرامش ممکن است به شما احساس بهتری برای رسیدگی به مسئولیت هایتان بدهد بدون اینکه عصبانی شوید.

راه حل های ممکن را کشف کنید

به جای تمرکز روی چیزی که شما را دیوانه کرده، به حل و فصل مساله بپردازید. آیا کثیفی اتاق فرزندتان شما را عصبانی کرده است؟ در را ببندید. همسرتان هر شب دیر برای شام به خانه می آید؟ وعده شام را دیرتر میل کنید یا توافق کنید چند شب  در هفته را تنها شام بخورید. به خودتان یادآوری کنید عصبانیت هیچ چیز را درست نمی کند و اتفاق ممکن است مسائل را پیچیده تر و سخت تر کند.

عصبانیت ات را قورت بده

به «من» توجه کنید

برای جلوگیری از انتقاد یا مورد سرزنش قرار دادن که تنها ممکن است باعث افزایش تنش شود از عبارت «من» برای توصیف مشکلتان استفاده کنید. باادب باشید و مثلا بگویید «من از اینکه تو بدون تعارف برای جمع کردن ظرف ها، میز غذا را ترک کردی، ناراحت شدم.» نه اینکه بگویید «تو هیچ وقت توی خونه هیچ کاری نمی کنی.»

کینه توزی نکنید

عفو و بخشش یک ابزار قدرتمند است. اگر اجازه دهید افکار منفی و خشم جای احساسات مثبت را بگیرد در تلخی یا احساس دلسوزی به خود و بی عدالتی ای که حس می کنید، غوطه ور می شوید. اما اگر بتوانید کسی را که باعث عصبانیتتان شده ببخشید، هر دو از وضعیت پیش آمده چیزهای خوبی یاد خواهیدگرفت. شما هیچ وقت نمی توانید انتظار داشته باشید همه رفتاری که شما انتظار دارید، انجام دهید.

طنازی کنید تا تنش را دفع کنید

شوخی می تواند تنش را از شما دور یا دست کم آن را کم کند. برای کمک به تغییر حالت چهره تان و که عصبانیتان کرده و دور از انتظار بوده کمی شوخی کنید و  بخندید. به این ترتیب انقباض را از روی عضلات صورتتان بر می دارید. از طعنه زدن و صدمه زدن به احساسات دیگران خودداری کنید. چون به این ترتیب وضع بدتر می شود.

مهارت های آرام سازی را یاد بگیرید

هنگامی که عصبانیتتان شعله ور می شود مهارت های تمدد اعصاب را به کار ببرید. تمرین کنید نفس عمیق بکشید. یک صحنه آرام بخش را تصور کنید یا یک کلمه آرام بخش را مدام با خودتان تکرار کنید. مثلا بگویید: «درست می شه، آروم باش» می توانید به یک موسیقی آرام گوش دهید یا چند حرکت کششی انجام دهید یا هر کاری که به آرام شدنتان کمک می کند.

بدانید چه زمانی باید کمک بخواهید

آموزش کنترل خشم چالشی است که هرزمان ممکن است افراد با آن درگیر باشند. اگر احساس کردید عصبانیتتان از کنترل خارج شده و به تنهایی قادر به مهار آن نیستید حتما دنبال کمک باشید چون درمان نکردن این حالت می تواند باعث پشیمانی یا آسیب زدن به خود و دیگران شود.


منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/241200/عصبانیت-ات-را-قورت-بده

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up