با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
مقدمه
کمپانی فراری (Ferrari) یک شرکت خودروسازی ایتالیایی به شمار میرود که در سال ۱۹۲۹ توسط آقای انزو فراری (Enzo Ferrari) و تحت نام اسکودریا (Scuderia Ferrari) فراری راهاندازی شد. این شرکت عمدتا در زمینهی طراحی و تولید اتومبیلهای سوپر اسپرت و سرعتی فعالیت دارد و خودروی 458 Spider هم از این موضوع مستثنا نیست.
خودروی 458 Spider کمپانی فراری از نظر قدرت موتور و سیستم مولد قدرت اتومبیلی فوقالعاده بینظیر محسوب میشود. همچنین قابلیت فرمانپذیری این خودرو هم به نوبهی خود بسیار عالی طراحی شده است. ما در این مقاله قصد دارید که به طور مختصر نگاهی به این اتومبیل و جنبههای طراحی و عملکردی آن داشته باشیم؛ بنابراین با مجله همراه باشید.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
سیستم مولد قدرت
موتور اصلی اتومبیل Ferrari 458 Spider یک موتور V شکل و هشت سیلندر است که در بخش میانی بدنهی خودرو و دقیقا در پشت صندلیهای جلوی این اتومبیل واقع شده است. ظرفیت این موتور برابر با 4.5 لیتر و قدرت تولیدی آن چیزی در حدود 562 اسب بخار خواهد بود. این موضوع سبب شده که اتومبیل Ferrari 458 Spider بتواند به سرعت نهایی معادل با 320 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. همانطور که پیشازاین هم اشاره داشتیم اتومبیلهای کمپانی فراری عمدتا از نوع سوپر اسپورت بوده و خودروهایی متمرکز بر روی قابلیتهای سرعتی به شمار میروند.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
گشتاور نهایی تولیدشده توسط موتور V8 این خودرو به 540 نیوتن متر میرسد و این گشتاور در دور موتور 6000 دور دقیقهای دست یافتنی خواهد بود. مطمئنا جای تعجبی برای شما وجود نخواهد داشت اگر بدانید که شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ثانیهای این خودرو هم ظرف مدت زمان 3.4 ثانیه محقق خواهد شد. شایان ذکر است که این خودرو ظرف مدت کمتر از 7.4 ثانیه سرعت خود را به 200 کیلومتر بر ساعت میرساند. جالب است بدانید که موتور این اتومبیل از هیچ نوع سیستم توربوشارژری نیز بهرهمند نبوده و تمام عملکرد فوقالعادهی خود را مدیون طراحی دقیق و بینقص خویش است. به صورت کلی خودروی 458 Spider کمپانی فراری هم اکنون یکی از سرعتیترین خودروهای موجود در بازار به شمار میرود.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
طراحی و ظاهر
همانگونه که در تصاویر هم مشاهده میکنید اتومبیل 458 Spider کمپانی فراری از نظر ظاهری هم خودرویی بیعیب و نقص به شمار میرود. مطمئنا شما هم با مشاهدهی این خودرو و طراحی بینظیر آن تعجبزده خواهید شد. این خودرو چه از نظر طراحی داخلی و چه از نظر طراحی خارجی با تدابیر دقیقی همراه بوده و تمامی جنبههای مهندسی و مسائل آیرودینامیکی در طراحی بدنهی این خودرو در نظر گرفته شده است. در واقع یکی از عمدهترین دلایلی که منجر شده این اتومبیل بتواند شتاب فوقالعادهای کسب کند مربوط به توجه فوقالعاده دقیق کمپانی فراری به مسائل آیرودینامیکی طراحی بدنهی این خودرو است.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
در تصویر زیر هم میتوانید نمایی از داخل خودرو و پشت فرمان اسپورت این اتومبیل را مشاهده کنید. صندلیهای هواپیمایی این خودرو به گونهای طراحی شدهاند که احساس راحتی کامل را سرنشین و رانندهی خود منتقل خواهد کرد. شما در محیط داخلی خودرو و فضای داشبورد نیز قابلیتهای فوقالعاده پیشرفتهای را در اختیار خواهید داشت.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
فراری همچنین در طراحی این خودرو صندوق آن را به بخش جلویی منتقل ساخته است. در واقع شما با کشیدن کاپوت جلو به فضای خالی با حجم 230 لیتر دست پیدا خواهید کرد؛ بنابراین شما در شرایط نیاز قادر خواهید بود تا لوازم و ابزارهای غیرضروری خود را در این بخش قرار داده و از آن مانند صندوق عقب اغلب اتومبیلهای کنونی استفاده نمایید.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
سیستم انتقال قدرت
مطمئنا تنها یک موتور قدرتمند نمیتواند تمام شتاب لازم برای این خودرو را عملا به همراه داشته باشد. هر خودروی سرعتی و اسپورتی به منظور دستیابی به سرعتهای بالا نیازمند سیستم انتقال قدرت و گیربکسی قدرتمند است که طراحی دقیق و حسابشدهای را به همراه داشته باشد.
گیربکس به کار گرفته شده در اتومبیل Ferrari 458 Spider یک گیربکس هفت مرحلهای به سبک فرمول 1 است. از نظر فنی این گیربکس یک گیربکس با سیستم تعویض دندهی دستی به شمار میرود که از دو کلاچ مجزا بهرهمند است. بااینوجود این امکان برای راننده وجود دارد که دو کلاچ طراحی شده در این اتومبیل را به یک کلاچ واحد تبدیل نموده و از آن استفادهی ادغام شدهای داشته باشد. کلاچ سمت راست که در زیر پای راننده در نظر گرفته شده وظیفهی تعویض دندهی سرعتی (از سنگین به سبک) و کلاچ سمت چپ وظیفهی تعویض دندهی معکوس (سبک به سنگین) را به همراه دارد. بهبیاندیگر شما با فشردن کلاچ سمت راست دستور تعویض دنده از دندهی سنگینتر به سبکتر و با فشردن کلاچ سمت چپ دستور تعویض دنده از دندهی سبکتر به سنگینتر را به گیربکس دستگاه خواهید داد.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
فرمانپذیری یا قابلیت هندلینگ
یکی از عواملی که مطئنا در فرمانپذیری اتومبیلها تاثیرگذار خواهد بود مربوط به وزن آنهاست. اتومبیل Ferrari 458 Spider وزنی برابر با 1535 کیلوگرم را به همراه دارد و به گونهای طراحی شده که 58 درصد از جرم آن بر روی محور عقب اتومبیل قرار خواهد داشت. در واقع 58 درصد از بار وزنی این خودرو توسط محورهای عقب آن تحمل میشود. بهطورکلی جنبههای طراحی فوقالعاده دقیق به کار گرفته شده در این اتومبیل منجر گردیده که عملکرد آن در پیچهای سنگین و جادههای ناهموار فوقالعاده مطلوب و رضایتبخش گردد.
بررسی تخصصی اتومبیل Ferrari 458 Spider
بر اساس بررسیهای انجام شده از سوی سایتهای معتبر و متعددی که بر روی جنبههای طراحی اتومبیلهای پیشرفته تحقیق و بررسی به عمل میآورند، مشخص شده که اتومبیل Ferrari 458 Spider عملکرد فوقالعادهای را به همراه داشته و در جادههای پر پیچوخم قابلیت هندلینگ برتری را به همراه خواهد داشت. این موضوع سبب شده که در تمامی منابع و مراجع قابلیت هندلینگ یا فرمانپذیری خودروی تمام اسپورت 458 Spider کمپانی فراری از عمدهترین جنبههای مثبت طراحی آن به شمار آید.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق به کار گرفته شده در خودروی Ferrari 458 Spider هم یک سیستم فوقالعاده پیشرفته و اختصاصی است که کمپانی فراری نام آن را Magnetorheological Suspension Control 2 یا نهاده است. در این سیستم تعلیق از مایعی چسبناک و هیدرولیکی در داخل دمپر به صورت مجزا برای هر یک چرخها استفاده شده است. همچنین سیستم اندازهگیری مغناطیسی خاصی در هر میلیثانیه محاسبات جادهای و ناهمواریها و ارتعاشات ایجادشده را ثبت و ضبط نموده و نهایتا با ارسال این اطلاعات و دریافت دستورات لازمه در کوتاهترین زمان ممکن بهترین عملکرد را برای سرنشینان و خودرو به ارمغان خواهد آورد.
نتیجهگیری
همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به طور مختصر به بررسی اتومبیل Ferrari 458 Spider پرداختیم. مطمئنا عملکرد این خودرو از همه نظر فوقالعاده عالی بوده و کمپانی فراری در طراحی این اتومبیل تمامی جنبههای حیاتی و مورد نیاز مهندسی را در نظر گرفته است. در بخش زیر طبق معمول به جنبههای طراحی و عملکردی این خودرو نمراتی از 0 تا 5 را اختصاص خواهیم داد.
- طراحی و ظاهر: 5.0
- سیستم مولد قدرت: 5.0
- سیستم تعلیق: 4.5
- فرمانپذیری و هندلینگ: 5.0
- سیستم انتقال قدرت: 4.5
- امتیاز کلی: 4.8
مترجم: امین رضائیان