با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :
روزنامه هفت صبح – حامد قاسمی نراقی: معرفی 11 خودروی جدید که به تازگی در بازار ایران معرفی شده و می توانید تا چند ماه دیگر سوارشان شوید.
پس از چند ماه رکورد خرید و فروش خودرو در بازار خودروی ایران که با افت کیفیت خودروهای داخلی و جا افتادن خودروهای چینی، کره ای و ژاپنی در بین مردم همزمان شد، حالا خودروسازان دست به کار شده اند تا با ورود محصولات متنوع و جدیدتر بتوانند نظر خریداران خودرو در ایران را به خود جلب کنند و قبل از ورود برندهای معتبر اروپایی به ایران، گربه را دم حجله بکشند.
نکته جالبی که در این میان باید به آن توجه کرد، دست به کار شدن دو خودروساز بزرگ داخلی است. ایران خودرو که سال قبل رانا و امسال دنا را به بازار ارائه کرد، حالا قصد دارد با ارائه یک شاسی بلند چینی محصول هایما (یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت خودروسازی فاو که با ارائه بسترن در بازار ایران شهرت یافته) پس از ویتارا، شاسی بلند جدیدی را وارد بازار کند تا بازار اورکراس های زیر 100 میلیون تومان را نیز به دست گیرد.
سایپا نیز که در سال های اخیر با ارائه محصولات چینی شرکت های برلیانس، زوتای و چانگان، سعی در دست گرفتن نبض بازارهای چینی داشت و به این هدف دست نیافت، قصد دارد خودروی جدید خود به نام ساینا را جایگزین کند و در کنار آن ساندرو که محصول رنو بوده و به عنوان هاچ بک لوگان (تندر 90) است را به بازار ارائه دهد.
البته در کنار این دو خودروساز قدیمی و بزرگ کشور، کرمان خودرو که در زمان حضور دوو در ایران خود را به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور جا انداخته بود نمی خواهد بازار را از دست دهد. این شرکت که خودروی شاسی بلند جک با نام اس 5 را در ماه های پیش به بازار ارائه داده بود، هم اکنون قصد ارائه سه خودرو لوکس از شرکت لیفان را دارد.
تویوتا پریوس
این محصول خودروساز ژاپنی، هیبریدی است. خودروهای هیبریدی می توانند با برق و سوخت دیگری که در این خودرو بنزین است حرکت کنند. این خودرو در بخش بنزینی دارای موتور بنزینی با حجم 1798 سی سی و 4 سیلندر است.
پریوس می تواند تا 180 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و صفر تا 100 را در مدت زمان 9.8 ثانیه طی کند. جعبه دنده تمام اتومات و الکترونیک برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
اگر اطلاعاتی در مورد مصرف بنزین این خودروی هیبریدی بخواهید باید خدمت تان بگوییم پریوس در شهر، اتوبان و ترکیبی به ترتیب مصرفی برابر با 4.6، 4.9 و 4.7 دارد. البته یک یاز دردسرهایی که دارندگان این خودرو در ابتدای کار با آن مواجه خواهند شد، منبع تغذیه الکترونیکی آن است.
هایما اس 7
خودرویی که ایران خودرو برای ورود به بازار شاسی بلندهای 50 تا 100 میلیون تومانی انتخاب کرده است، محصول شرکت فاوهایما است که به نام هایما شناخته می شود و در سال 1992 میلادی توسط خودروسازی فاو در چین افتتاح شده.
اس 7 از موتوری با حجم 1995 سی سی بهره می برد که با اس 5 جک و تیگو 5 چری برابری می کند. این خودرو از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ (4WD) بهره نمی برد و در دو مدل با جعه دنده اتوماتیک و دستی که هر دو پنج سرعته هستند توسط ایران خودرو ارائه خواهد شد.
حداکثر سرعت این شاسی بلند چینی به 165 می رسد و مصرف این خودرو بر اساس اعلام ایران خودرو 8.8 لیتر در 100 کیلومتر است. اس 7 برای تامین ایمنی سرنشینان در بخش ترمز از سیستم های کمکی ABS و EBS، ترمز کمکی (BA)، سیستم کنترل کشش (TCS) و سامانه کنترل پایداری (ESP) استفاده می کند.
این خودرو قرار است که در سه تیپ ارائه شود و در تیپ 3 آن بهترین امکاناتی را که هایما می توانسته ارائه دهد را نصب کرده است. یکی از نکات منفی این خودرو فاصله تنها 16 سانتی از سطح زمین است که می تواند در مسافرت های کوهستانی یا مسافرت با ظرفیت پنج نفر در جاده های کفی شما را دچار دردسر کند. هر چند که ارتفاع کلی این خودرو نیز کمتر از 1.73 متر است.
جک اس 5، لیفان ایکس 50 و تیگو 5 از رقبای جدی و ارزان قیمت تر اس 7 خواهند بود. قیمت این خودرو در بازار ایران بین 70 تا 100 میلیون تومان خواهد بود.
لیفان 820
820 دارای دو مدل با 1.8 و 2.4 است که قرار است موتور 2.4 لیتری که طراحی دی سی آی استرالیا است وارد کشور شود. تجربه ای که کرمان خودرو در فروش 620 با موتور 1.6 و 1.8 به دست آورد. مدل 2.4 لیتر این خودرو دارای جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته است. این مدل از 820 که می تواند تا سرعت 197 کیلومتر در ساعت بتازد.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو که دارای باک 63 لیتری است در مدل 2.4 لیتری یک لیتر بیشتر بوده و 8.7 لیتر در 100 کیلومتر است. نسخه 2.4 لیتری 820 در چین با تمام امکانات 119 هزار و 800 یوآن است که با ارز آزاد برابر 65 میلیون و 530 هزار و 600 تومان می شود و انتظار می رود کرمان موتور این خودرو را با قیمتی مابین 65 تا 80 میلیون تومان به بازار ارائه دهد.
ساینا
این خودرو از طرف مدیران سایپا به عنوان یکی از جایگزین های پراید معرفی شده است و باید دید این محصول جدید سایپا با قیمتی حدودا 9 میلیون گران تر می تواند با پراید رقابت کند یا خیر. این خودرو هم اکنون در سایت سایپا نیز قرار دارد و مشخصات آن به صورت رسمی از سمت این خودروساز ایرانی اعلام شده است. موتور ام 15 با چهار سیلندر خطی و حجم 1503 سی سی برای ساینا در نظر گرفته شده است. جعبه دنده این خودرو دستی و پنج سرعته است.
یکی از تفاوت های این خودرو نسبت به پلتفرم پراید استفاده از فرمان تمام هیدرولیگ است. سامانه ترمز این خودرو به سیستم ترمز ABS+EBD مجهز شده است تا کمی ایمنی هموطنان بیشتر از قبل برای سایپا مهم باشد.
باک این خودرو نسبت به پراید چهار لیتر بیشتر جای دارد و مصرف سیکل ترکیبی ساینا توسط سایپا 6.7 لیتر در 100 کیلومتر اعلم شده است. بدین معنی که شما با باک پر 41 لیتری ساینا می توانید 611 کیلومتر در سیکل ترکیبی شهر و اتوبان برانید و از رفتن به پمپ بنزین بی نیاز باشید.
این خودرو در مدل لوکس خود بنا بر اعلام سایپا دارای سنسور پارک دنده عقب، آینه ها با قابلیت تنظیم برقی، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال خواهد بود. قیمت این خودرو توسط یکی از مدیران سایپا 28 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.
ام جی GS
موتور 2000 سی سی زنجیری دارای توربوشارژ (هانی ول آمریکا) قلب تپنده این خودروی شاسی بلند بریتانیایی است. این خودرو دارای سیستم انتقال قدرت چهار چرخه (4WD) است و گیربکس 7 سرعته آن نیز توسط کمپانی آلمانی فولکس واگن تولید شده. صندلی های این خودرو همانند ایکس 50 چرمی است که می تواند برای لوکس سواران یک برتری باشد.
جی اس دارای سیستم کمکی ایستایی در سربالایی و سیستم نگهدارنده در سراشیبی بوده و از صفحه نمایش لمسی 8 اینچی بهره می برد. کلیه شیشه ها و سانروف این خودروی شرکت ام جی دارای محافظ Anit-Trap است. فرمان این خودرو تمام برقی است. قیمت جی اس هنوز اعلام نشده است.
ساندرو
به گفته یکی از مدیران گروه خودروسازی سایپا این خودرو تا حدود دو ماه آینده به بازار ارائه می شود. در سایت پارس خودرو عکس این خودرو قرار گرفته ولی زیر آن به جای نام ساندرو، کلمه به زودی نقش بسته است و این خودروساز مشخصات این خودرو را توضیح نداده است.
این خودرو محصول کارخانه داچیا از زیرمجموعه های رنو است. داچیای رومانی وظیفه تولید لوگان و داستر را نیز برعهده دارد. ساندرو را می توان لوگان هاچ بک شده نیز دانست هر چند که در ظاهر تفاوت دارند.
تا به حال از ساندرو دو نسل به نام سانردو و ساندرو 2 به ترتیب در سال های 2008 و 2012 تولید شده است و به نظر می رسد ساندرو تولید شده در سال 2008 که دارای موتور 1.6 است در ایران تولید شود.
البته ساندرو 2 دارای دو موتور 0.9 و 1.2 لیتری است که با توجه به سلیقه مردم و وجود خط تولید لوگان (تندر)، احتمال تولید ساندرو 1.6 لیتری بیشتر است. این مدل از ساندرو موتوری با چهار سیلندر و 16 سوپاپ دارد که می تواند صفر تا 100 را در زمان 11.3 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این مدل از ساندرو 180 کیلومتر در ساعت است.
مصرف سوخت این خودرو در شهر، اتوبان و ترکیبی به ترتیب 9.4، 5.5 و 6.7 لیتر در 100 کیلومتر است. جعبه دنده این ساندروی قدیمی در تمام مدل ها پنج دنده دستی است، پس انتظار دنده اتومات را نداشته باشید. قیمت این خودرو با توجه به قیمت تندر حدود 30 تا 45 میلیون تومان خواهد بود که سایپا نیز منتظر فرمول شورای رقابت برای اعلام قیمت ساندرو است.
توولی
شرکت سانگ یانگ بعد از موسو، اکتیون و کوراندو، حالا شاسی بلند 89 میلیونی کوچک خود را به بازار ایران آورده است تا از رقابت شدید کراس اورهای شهری 50 تا 100 میلیونی از رقبای چینی و انگلیسی خود عقب نماند.
این خودروی کره ای از موتوری با حجم 1.6 لیتری استفاده می کند. قیافه این خودرو زیباتر از هم خانواده هایش است و مصرف ترکیبی آن 7.2 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو در بین 40 برگزیده اروپا قرار گرفته است که می تواند خود برای تبلیغاتش در بازار ایران بسیار گزینه خوبی باشد.
لیفان ایکس 50
هر چند که لیفان ایکس 60 به همراه ایکس 33 چری، خریداران را از شاسی بلندهای چینی منصرف کردند اما کارشناسان صنعت خودرو و کسانی که پشت رول ایکس 50 و تیگو 5 نشسته اند، می گویند نظر مردم با ورود این دو محصول به خیابان های ایران عوض می شود.
اری که با وجود این همه رقیب در بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون تومانی اورکراس های بازار ایران بسیار سخت به نظر می رسد. هر چند این خودرو از موتور 1500 سی سی بهره می برد و در مقابل شاسی بلندهای 2000 سی سی بسیار کم به نظر می رسد اما باید دانست که خودروسازان برتر اروپایی مانند رنو نیز برای مدل های جدید شاسی بلندهای خود همچون وید و داستر از موتورهای 0.9 و 1.2 سی سی استفاده می کنند. دلیل این کار نیز کم کردن حجم موتور و مصرف و افزودن به قدرت موتورهای با حجم کم با استفاده از فناوری های نوین است.
ایکس 50 که دارای 16 سوپاپ برای 4 سیلندر خود است در دو مدل با جعبه دنده های اتوماتیک و دستی که هر دو 5 سرعته اند به بازار ارائه می شد که به ترتیب قیمت شان 52 و 47 میلیون تومان است.
تیگو 5
این شاسی بلند که ظاهر آن شباهت به اسپورتیج نیز دارد، برخلاف پدربزرگش ایکس 33 دارای ظاهری زیبا و موتور قوی 1971 سی سی است. این خودرو دارای دو مدل با جعبه دنده دستی 5 سرعته و اتوماتیک 7 سرعته است.
مدل دستی دارای مصرف سوخت 8.5 لیتر در 100 کیلومتر و مدل اتومات آن دارای مصرف سوخت برابر با 8.9 لیتر در 100 کیلومتر است. تیگو 5 توانسته استاندارد آلایندگی یورو 5 را کسب کند. این خودرو در 3 تیپ تولید می شود که کامل ترین تیپ آن دارای رینگ های 17 اینچی، چراغ های زنون، گرمکن صندلی، چراغ های مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، روکش چرمی صندلی ها و غربالک فرمان، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و با قابلیت پخش DVD، صفحه نمایش 7 اینچی، سیستم های ترمز و پایداری EBA، HHC، ASR، EBD، ABS، سیستم نشان دهنده باد لاستیک ها (TPMS)ف سنسور دنده عقب و دوربین عقب و ایربگ برای کلیه سرنشین ها خواهد بود. قیمت این خودرو در چین 93 هزار و 900 یوآن تا 150 هزار و 900 یوآن (حدود 51 میلیون تا 83 میلیون تومان) است.
رنو سیمبل
قیمت آن حدود 75 میلیون تومان است. این خودروی فرانسوی از لحاظ موتور شبیه تندر است و ظاهری برگرفته از طراحی لوگان، مگان و داستر دارد. ظاهری پف کرده که زیبا به نظر نمی آید و با توجه به قیمت بالا خریداران خاصی که طرفداران پروپاقرص رنو هستند را دارد.
این خودرو دارای موتور 1598 سی سی است که مجهز به 16 سوپاپ برای 4 سیلندرش است. جعبه دنده این خودرو 4 سرعته و اتوماتیک است. نهایت سرعت این خودرو 185 کیلومتر بر ساعت است و صفر تا 100 را در 11.9 ثانیه طی می کند. مصرف سوخت این خودرو در شهر، اتوبان و ترکیبی به ترتیب 10.7، 5.9 و 7.6 لیتر در 100 کیلومتر است.
بنا بر مشخصات بیان شده در سایت نگین خودرو، کروز کنترل، صفحه نمایش اطلاعات، صفحه نمایش دمای بیرون، رینگ آلومینیومی، چراغ مه شکن جلو و سنسور عقب برخی از آپشن های این خودرو است.
لیفان 720
برادر کوچک لیفان 820 است که از موتوری با حجم 1.8 لیتری (مانند 620) بهره می برد. این خودرو دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. این خودرو در دو مدل اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شده است که هر دوی آن از همین موتور بهره می برند. هر دو جعبه دنده 5 سرعته است. این خودرو که از مخزن باک بنزین 55 لیتری بهره می برد دارای مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر در 100 کیلومتر است.
حداکثر سرعتی که این خودرو می تواند با آن بتازد 180 کیلومتر در ساعت است. طراحی این خودرو لیفان 820 ما را به یاد طراحی خودروهای شرکت تویوتا می اندازد و از زیبایی بیشتری نسبت به لیفان 620 بهره می برد.
هر چند این خودرو نسبت به 620 از لحاظ فنی تغییری نداشته است و تنها ظاهر و آپشن هایش نسبت به هم خانواده قدیمی خود بهتر شده است. این خودرو در بازار چین قیمتی مابین 40 تا 50 میلیون تومان دارد.
منبع:
http://www.bartarinha.ir/fa/news/236311/خودروهای-جدید-در-بازار-ایران