روش دوخت چادر جشن تکلیف

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از آموزش خیاطی همراه باشید :

روش دوخت چادر جشن تکلیف

چه نیوز : پارچه پولیش (خز مصنوعی) ظریف در نظر گرفته‌ام که نیاز به آستر نداشته باشد و حتی‌الامکان سبک باشد.

خز:‌ 30 سانتی‌متر

زیپ: 45 سانتی‌متر

طول: 30 سانتی‌متر

عرض: 23 سانتی‌متر

عرض طبله (کناره کیف): ‌7 سانتی‌متر

کادری رسم کرده به طول 30  و عرض 23 سانتی‌متر CD و AB

AB دهانۀ کیف

از تکه رویی دو عدد بریده می‌شود.

دور تا دور کیف را اندازه زده که حدوداً 95 سانتی‌متر می‌باشد. نواری بریده به طول 95 و به عرض 7 سانتی‌متر به دور تا دور کیف برای حجم پیدا کردن دوخته می‌شود که در کیف دوزی به اصطلاح طبله مشخص شده است.

طول طبله را نصف کرده،‌ یکی برای ته کیف و یکی برای محل دوخت زیپ می‌باشد.

تکه محل زیپ را از وسط نصف کرده و یک زیپ 45 سانتی‌متری به آن دوخته می‌شود. سپس تکه بعدی به آن دوخته می‌شود. نوار آماده شده را به دور تا دور رویه و زیره می‌دوزیم و برای پاکدوزی داخل کیف از نوار اریب استفاده شود بهتر است.

برای تزیین از گل‌های آماده یا از پارچه‌های شیت ابری مخصوص عروسک سازی به وسیله هدیه اشکال مختلف را در آورد و به کیف دوخته شود.

برای بند کیف نواری به طول 30 سانتی‌متر و به عرض 5 سانتی‌متر آماده کرده و در محل درز رو به کیف و طبله وصل می‌شود.

چادر و سجاده در داخل این کیف گذاشته شده و قابل استفاده می‌باشد. تا جایی که می‌توانید از لوازم با ورزن سبک استفاده کرده که حمل و نقل آن برای بچه‌ها سخت نباشد.

دوخت چادر,روش دوخت چادر,دوخت چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف

در شریعت اسلام دختران در سن 9 سالگی مکلف به خواندن نماز می‌شوند. چندین سالی که مرسوم شده است در مدارس برای دختران جشن تکلیف گروهی برگزار می‌کنند و برخی از خانواده‌ها طی جشن خصوصی برای دختران خود جشن تکلیف می‌گیرند که بیشتر به نماز که ستون دین می‌باشد ترغیب شوند. بر آن شدیم که یک چادر ساده همراه با یک سجاده و کیف که قابل تهیه توسط مادران می‌باشد،‌ ارائه دهیم. کودکان در این رده سنی یا قد سایزبندی می‌شوند که معمولاً بین 125 تا 140 سانتی‌متر برای دختران 9 ساله مناسب می‌باشد. پارچه تترون با عرض 150 (4 قد) و عرض 3 متر (50/1 متر) مورد احتیاج می‌باشد. با تکه‌های آن نیز سجاده تهیه می‌شود.

اگر پارچه عریض باشد قسمت پایین شیت تکه نمی‌خورد. اینجا از چادر ساده نمازی استفاده شده و نقاب و چانه نیز به آن می‌دوزیم که نیاز به مقنعه نداشته باشد.

برای سجاده بزرگ 45×70 و سجاده کوچک 25×25، 30×30 برش خورده و آستر دوزی می‌شود.

برای تزیین سجاده از انواع گلدوزی با چرخ و با دست انجام می‌شود. در این سجاده از نقاشی روی پارچه با استفاده از رنگ اکرپلیک که قابل شستشو می‌باشد استفاده شده که قبلاً در مجله نیز آموزش داده شده است. معمولاً تزیینات چادر به رنگ صورتی می‌باشد که نشانگر شکوفه گیلاس بهاری بوده که دختران مکلف به شکوفه‌های گیلاس تشبیه می‌شوند.

منبع : khayati24.ir


منبع:
http://iranmatlab.ir/fa/news/50828/روش-دوخت-چادر-جشن-تکلیف

لینک منبع

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up