با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از سینما همراه باشید :
وبسایت زومجی – رضا حاج محمدی: هرچه تابستان به عنوان جشن فیلمهای پرخرج، گرانقیمت و پرسروصدا شناخته میشود، پاییز فصل اکران آثار کمخرج، محجور و هنری سینما است. اگرچه قبلا فیلمهای عامهپسند پاییز را برایتان فهرست کردیم، اما راستش وقتی این فصل از راه میرسد، سینمادوستان بیشتر از هرچیزی منتظر هستند تا ببینید چه فیلمهایی به عنوان بزرگان فصل جوایز شناخته میشوند. بنابراین در این فهرست ۳۳تا از مورد انتظارترین فیلمهای این فصل را در یک مکان جمع کردهایم. فیلمهایی که از درامهای باپرستیژ شروع میشوند و تا مستندهای بحثبرانگیز و فیلمهای تازهی کارگردانان سرشناس ادامه دارند.
در قسمت های قبل از این مطلب به معرفی مورد انتظار ترین فیلم های مستقل و جشنوارهای پاییز پرداختیم. در این مطلب نیز به 11 مورد دیگر از این فیلم ها اشاره کرده ایم.
هرچه تابستان به عنوان جشن فیلمهای پرخرج، گرانقیمت و پرسروصدا شناخته میشود، پاییز فصل اکران آثار کمخرج، محجور و هنری سینما است. اگرچه قبلا فیلمهای عامهپسند پاییز را برایتان فهرست کردیم، اما راستش وقتی این فصل از راه میرسد، سینمادوستان بیشتر از هرچیزی منتظر هستند تا ببینید چه فیلمهایی به عنوان بزرگان فصل جوایز شناخته میشوند. بنابراین در این فهرست ۳۳تا از مورد انتظارترین فیلمهای این فصل را در یک مکان جمع کردهایم. فیلمهایی که از درامهای باپرستیژ شروع میشوند و تا مستندهای بحثبرانگیز و فیلمهای تازهی کارگردانان سرشناس ادامه دارند.
فیلم داستان سه زن در مونتانای عصر حاضر است که در زندگیشان دچار گرفتاریهایی میشوند. کلی رایشارد با آخرین فیلمش تریلر پارانویدی «حرکات شبانه» (Night Moves) از استایل کاری همیشگیاش دور شد. اگرچه فیلم مورد قبول منتقدان واقع شد، اما رایشارد قرار است به قلمرویای که با آن آشناتر است برگردد. «زنان خاص» اقتباسی از مجموعه داستانهای کوتاهی از مِیل ملوی است. لورا دِرن نقش وکیلی را بازی میکند که در محیط کار مورد جنسیتگرایی همکارانش قرار میگیرد.
در درهی خشونت – In the Valley of Violence
اگر فیلم جدید آنتون فوکوآ، «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) برای دیدن ایتن هاوک در ژانر وسترن نیازتان را برطرف نمیکند، خب، «در درهی خشونت» یک وسترن ترسناک مستقل دیگر است که در آن هاوک نقش پاول را بازی میکند. یک هفتتیرکشِ بیگانه و مرموز که ورود او و سگش به یک شهر تگزاسی به اسم دنتون، ساکنان محلی آنجا را ناآرام میکند. ماجرا از این قرار است که ساکنان این شهر آدمهای معمولی نیستند و اصلا این شهر، یک شهر معمولی نیست.
خدمتکار – The Handmaiden
پارک چان ووک با قدرت تمام بازمیگردد. این کارگردان صاحب سبک کرهای بعد از فیلم جنایی «استوکر» (Stoker)، اولین اثر انگلیسی زبانش که در گیشهی امریکا شکست خورد، به وطنش بازگشته تا باز دوباره طعم واقعی سینمایش را به دوستدارانش هدیه کند. او این بار در قالب «خدمتکار» همان تجربهای را میخواهد ارائه بدهد که با «پیرپسر» (Oldboy) به آن مشهور شد. این را منتقدانی میگویند که «خدمتکار» را تماشا کردهاند و برای ما تعریف کردهاند که این فیلم تمام دیوانهبازیهای این کارگردان را یک جا جمع کرده است.
از صحنههای شکنجه و پلانهای بدون کات خیرهکننده گرفته تا یک اختاپوس لعنتی. پارک برای این فیلم سراغ رمان Fingersmith سارا واترز رفته است و زمان وقوع آن را با ظرافت بینظیری از انگستان ویکتوریایی به کرهی پیش از جنگ منتقل کرده است. فیلم دربارهی یک بانوی ثروتمند ژاپنی است که در یک کاخ بزرگ زندگی میکند و به تازگی زنی کرهای را به عنوان خدمتکار جدیدش استخدام کرده است. اما ماجرا از این قرار است که این زن به طور مخفیانه برای کلاهبرداری ثروت و میراث این زن نقشه ریخته است. به قول یکی از منتقدان، تمام عناصر سینمای آسیا را میتوان در «خدمتکار» پیدا کرد.
بعد از تریلر شگفتانگیزی که به تازگی از این فیلم منتشر شد، دیگر کمتر فیلمی وجود دارد که بیشتر از «مهتاب» برای تماشایش لحظهشماری میکنیم. دومین ساختهی بلند بری جنکینز اقتباسی از روی نمایشنامهی «پسرهای سیاه در مهتاب آبی به نظر میرسند» است.
American Pastoral
ایوان مکگرگور در طول چند دههی اخیر بازیگر قابلاعتمادی بوده است که در کارنامهاش همکاری با کارگردانانی مثل دنی بویل، رومن پولانسکی، وودی آلن، تیم برتون و دیگران به چشم میخورد. بنابراین حضور در ردهی اول مدرسهی فیلم مطمئنا باید برای اولین تجربهی کارگردانی او به کمکش آید. این فیلم که براساس رمان فیلیپ راث است، روایتگر داستان سیمور لِووو، تاجر موفق و ستارهی سابق تیم ورزش دبیرستانش است که مرد سختکوشی اهل خانه و خانواده است و کارخانهی دستکشسازی پدرش هم به تازگی به او به ارث رسیده است.
شکارچی عقاب – The Eagle Huntress
دنیریس تارگرین و کتنیس اوردین را فراموش کنید و با آیشوپن آشنا شوید. دختر ۱۳ سالهای ساکن غرب مغولستان که میخواهد جا پای مردان منطقهاش بگذارد و در مراسم ۲ هزار سالهی شکار با عقابهای طلایی شرکت کند. آیشوپن همینطوری الکی بقیه را شگفتزده نکرده است.
لاوینگ – Loving
جف نیکولز امسال دو فیلم برای طرفدارانش داشت. اولی «ویژهی نیمهشب» (Midnight Special)، یک تریلر علمی-تخیلی تابستانی متفاوت بود که یاد و خاطرهی اسپیلبرگ را زنده کرد و حسابی مورد توجهی منتقدین قرار گرفت، اما دومی همین «لاوینگ» است. یک درام زندگینامهای باپرستیژ که جان میدهد برای اکران در فصل پاییز.
اِل – Elle
بعد از تقریبا یک دهه که از آخرین فیلم بلند پاول ورهوفن میگذرد، به نظر میرسد او با «اِل» قرار است دوباره شگفتی سینمادوستان را برانگیزد. مخصوصا با توجه به اینکه فیلم بعد از نمایش در جشنوارهی کن با استقابل بسیار خوبی مواجه شد. داستان این کمدی دربارهی میشل است. زنی که رییس یک کمپانی بازیهای ویدیویی موفق است.
ماجرا از این قرار است که او در گذشته توسط کسی مورد حمله قرار گرفته بوده و حالا تصمیم گرفته هویت آن مرد را کشف کند. وقتی میشل بالاخره آن مرد را پیدا میکند، هر دو وارد بازی نفسگیر و کنجکاویبرانگیزی میشوند که هر لحظه ممکن است از کنترل خارج شود. فعلا که منتقدان «اِل» را اثر غیرمعمول، بامزه، شوکهکننده و اوریجینالی توصیف کردهاند و آن را دستاورد جدیدی برای این فیلمساز دانستهاند.
کنت لونرگان بعد از اولین تجربهی کارگردانیاش در سال ۲۰۰۰ با «میتونی رو من حساب کنی» (You Can Count on Me)، با فیلم بعدیاش، «مارگارت» (Margaret) به مشکل بزرگی برخورد. نه به خاطر اینکه فیلم بد بود، بلکه به خاطر اینکه فیلم به دلیل دعواهای حقوقی او و کمپانی فاکس سرچلایت ۶ سال دیر به نمایش درآمد. خب، حالا طرفداران این نمایشنامهنویس که توانایی نادری در نوشتن برای سینما دارد، با «منچستر در کنار دریا» بازگشته است.
اما به نظر میرسد او این بار قرار است سروصدای زیادی را با «منچستر» راه بیاندازد. چون وقتی فیلم در جشنوارهی ساندنس به نمایش درآمد، چنان آتشبازیای راه انداخت که خیلی به درد تبلیغات فیلم فصل جوایز میخورد. داستان قوی فیلم دربارهی عمویی (کیسی افلک) است که بعد از سالها به خانه بازگردد تا از پسر برادرش که مرده است نگهداری کند.
تام فورد با ساخت «یک مرد مجرد» (A Single Man)، یکی از شگفتانگیزترین تجربههای اول کارگردانی دههی گذشته را ثبت کرد. در طول هفت سالی که از اکران آن فیلم میگذرد، باید ببینم فارغ از داستان تاریخی فیلم اول که آن را اینقدر هیجانانگیز کرده بود، این بار او در زمان حاضر چه چیزی برای عرضه دارد. او برای دومین کارش سراغ دنیای ادبیات رفته و رمان سال ۱۹۹۳ آستین رایت را برای اقتباس انتخاب کرده است.
داستان دربارهی صاحب یک گالری هنری (ایمی آدامز) است که رمان شوهر سابقش ذهن او را تسخیر میکند و این داستان خشونتبار را به عنوان یک تهدید مخفیانه نسبت به خودش برداشت میکند. با وجود جیک جیلنهال و ایمی آدامز در صدر گروه بازیگران «حیوانات شبرو»، فیلم رسما پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از آثار مهم این فصل را دارد.
آخرین فیلم این فهرست فیلمی است که از آن به عنوان یکی از بزرگترین شانسهای فصل جوایز یاد میکنند. اولین چیزی که باید دربارهی «شیر» بدانید این است که کارگردانش همان کسی است که روی مینیسریال فکانداز «بر فراز دریاچه» (Top of the Lake) کار کرده است که تاحدودی با حالوهوای داستان واقعی سارو برایرلی نزدیک است. سارو کسی است که در پنج سالگی در قطار گم میشود و هزاران کیلومتر از محل تولد و خانوادهاش در هند دور میشود. سارو حالا باید به تنهایی راه و روش زنده ماندن را یاد بگیرد.
تا اینکه یک زوج استرالیایی او را به فرزندی قبول میکنند و سارو را با خود به کشور خودشان میبرند. بیست و پنج سال بعد، سارو با استفاده از یک سری خاطرات مبهم، عزم راسخ و تکنولوژیای به اسم «نقشهی گوگل» تصمیم میگیرد خانوادهی گمشدهاش را پیدا کند. از «شیر» به عنوان درام خانوادگی جدی و الهامبخشی یاد کردهاند که به خوبی با فرهنگ دیجیتال ترکیب شده است و با وجود بازیگرانی مثل دیو پاتال، نیکول کیدمن و رونی مارا، مطمئنا از آن فیلمهایی است نباید چشم از آن برداریم.
امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای سینما
مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.