با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از نقد خودرو همراه باشید :
این در حالی است که لینکلن نمونهٔ کانسپت نویگیتور را با ظاهری متحول شده در نمایشگاه نیویورک امسال رونمایی کرده و احتمالاً نسخهٔ تولیدی آن سال آینده معرفی خواهد شد. حال امروز قصد بررسی و رانندگی با یک نویگیتور 2016 را داریم که از نوع L بوده و چهارچرخ محرک است. نویگیتور L با 5.67 متر طول (38 سانتیمتر بیشتر از نسخهٔ استاندارد) یکی از بزرگترین خودروهای روی زمین است که بهطور مستقیم در برابر کادیلاک اسکالید ESV و برادر دوقلواش جمس یوکان XL قرار میگیرد. در ادامه نگاهی به این SUV غولپیکر و باشکوه آمریکایی خواهیم داشت.
دو ویژگی موجب میشود که نویگیتور کاملاً از SUVهای همردهاش متمایز گردد. ارتفاع واقعاً زیاد و طول فوقالعاده زیاد! لینکلن پس از فیس لیفت نویگیتور در سال 2015، پیشرانهٔ V8 آن را کنار گذاشته و یک موتور کوچکتر V6 را جایگزین آن کرد. این پیشرانه که از نوع اکوبوست با تزریق مستقیم سوخت است، جزئی کلیدی در بهروزرسانی این SUV پرچمدار جهت تقویت آن در بازار در سالهای آخر عمرش بشمار میرود. این در حالی است که جنرال موتورز همچنان به پیشرانهٔ V8 در اسکالید و یوکان وفادار مانده است؛ بنابراین عرضهٔ نویگیتور صرفاً با موتور 6 سیلندر نقطهضعف عمدهای برای آن در برابر اسکالید محسوب میشود.
پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 جنرال موتورز که در سینهٔ اسکالید و یوکان دنالی میتپد، 420 اسب بخار قدرت دارد که در برابر قدرت 380 اسب بخاری موتور V6 نویگیتور قرار میگیرد درحالیکه گشتاور هر دو یکسان و معادل 625 نیوتن متر است. البته این قدرت بیشتر اثری در شتاب خودرو ندارد بهطوریکه شتاب صفرتا 96 کیلومتر هر دو خودروی یوکان دنالی XL و نویگیتور L برابر با 6.5 ثانیه است. بعلاوه باوجود 136 کیلوگرم وزن کمتر جمس، در طی مسافت 400 متر هم حریف نویگیتور نشده و با زمان 15.1 ثانیه در پس لینکلن با 14.9 ثانیه قرار میگیرد. هرچند که هنگام عبور از خط پایان 400 متر، یوکان 6 کیلومتر در ساعت سرعت بیشتری دارد.
درحالیکه نویگیتور L نزدیک به سه تن وزن دارد (2885 کیلوگرم) اما در هنگام رانندگی کاملاً عادی احساس میشود. البته در دو خودروی نویگیتور و یوکان دنالی هیچ شواهدی وجود ندارد تا با توجه به آنها به این نتیجه برسیم که آیا راهحل فورد یعنی تولید قدرت با استفاده از تکنولوژی بالا بهتر است یا رویکرد سنتی جنرال موتورز. ازلحاظ مصرف سوخت هم دو خودرو مشابه هم هستند بهنحویکه در یک تست بلندمدت 64 هزار کیلومتری با یوکان دنالی توانستیم مصرف سوخت 14.7 لیتر در صد کیلومتر را ثبت کنیم درحالیکه در طول دو هفته با نویگیتور به مصرف متوسط 16.8 لیتر در صد کیلومتر دستیافتیم.
هر دو خودرو در رانندگی عادی با سوخت معمولی کار میکنند هرچند که لینکلن برای بکسل کردن بارهای سنگین نیاز به سوخت پریمیوم دارد. نویگیتور ظرفیت بکسل 3760 کیلوگرم را دارد درحالیکه این رقم در یوکان برابر با 3580 کیلوگرم است. یکی دیگر از ویژگیهای خاص نویگیتور، تعلیق مستقل عقب آن است که یک سواری فوقالعادهای را در مقایسه با دیگر SUVهای بزرگی که مجهز به تعلیق سنتی هستند برای آن به ارمغان میآورد بعلاوه که فضای بار و صندلیهای عقبی کارآمدتری هم دارد.
ما هیچ منفعتی ندارد حتی اگر سیستم کنترل نوسانات آن را که در بالاترین تریم نویگیتور در دسترس است را سفارش داده باشید. سواری نویگیتور با این تعلیق تکانهای فراوانی داشته و ناهمواریهای آسفالت کاملاً احساس میشود درحالیکه لرزش ساختار خودرو هنگام حرکت بر روی سطوح ناهموار واقعاً آشکار بود. حالات رانندگی عادی، راحت و اسپرت آنهم این وضعیت را چندان تغییر نمیدهد؛ بنابراین کاملاً واضح است که راهحل جنرال موتورز در سیستم تعلیق که شامل کمکفنرها و دامپرهای الکترومغناطیسی است بسیار بهتر از تعلیق مستقل لینکلن کار میکند. بااینحال فضای ردیف سوم صندلیهای نویگیتور با در اختیار داشتن بیشتر از 7 سانتیمتر فضای پای بیشتر نسبت به یوکان XL و اسکالید ESV، بهتر بوده و برای بزرگسالان مناسبتر است.
SUV بزرگ یا خانهٔ کوچک؟
درمجموع کل فضای بار و سرنشینِ نویگیتور و یوکان تنها یک درصد باهم تفاوت دارد بهنحویکه جمس 4980 لیتر فضا برای سرنشینان داشته و 1104 لیتر فضای برای بار دارد که در مقابل فضای سرنشینان 4813 لیتری و فضای بار 1217 لیتری نویگیتور قرار میگیرد. بدین ترتیب این SUVهای غولپیکر، ازلحاظ راحتی سرنشینان با اتوبوسهای لوکس برابری کرده و حتی با برخی از خانههای کوچک قابلرقابت است. تعلیق مستقل عقب نویگیتور هیچ سودی برای بهبود هندلینگ خودرو ندارد. فرمان احساس خوبی نداشته و ارتفاع زیاد و مرکز ثقل بالای ماشین موجب میشود که فقط تحمل 0.78 جی شتاب جانبی را داشته و هنگام حرکت در پیچها احساس واژگونی به انسان دست میدهد. نویگیتور از سرعت 113 کیلومتر در ساعت در 56 متر متوقف میشود. حتی شش بار بهصورت پیدرپی خودرو را با ترمز گیریهای شدید تحتفشار قراردادیم ولی هیچ افزایش قابل توجهی در مسافت توقف ایجاد نشد.
بهطورکلی تا معرفی نسل چهارم نویگیتور (بدون درهای گالوینگ و پلههای ورودی که در نسخهٔ کانسپت وجود داشت)، فیس لیفت نویگیتور فعلی، راه حلی موقتی برای سالهای 2015 و 2016 محسوب میشود که البته علیرغم این فیس لیفت، ازلحاظ طراحی کاملاً در پس اسکالید قرار میگیرد درحالیکه با رینگهای 22 اینچی، تریم چوب با الهام از مبلمان گرانقیمت و چرم فراوان بسیار لوکس احساس میشود. یک صفحهنمایش لمسی 8 اینچی نیز بهراحتی عملکردهای خودرو را کنترل میکند؛ اما سیستم سرگرمی MyLincoln با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل سازگاری ندارد. در کل شاید لینکلن نویگیتور L تمام چیزهایی را که ما بدانها علاقه داریم را نداشته باشد اما این SUV حداقل جهت حمل 7 نفر درنهایت راحتی مناسب بوده و میتواند چیزهایی را بکسل کند که هیچ کراساووری توان آن را ندارد.