خورش سبزی

ghormeh-sabzi

مواد لازم برای 6-4 نفر:

سبزی: 750 گرم

لوبیا قرمز: نصف لیوان

گوشت ران گوسفند یا راسته گوسفند: 500 گرم

لیمو امانی 4-5 عدد

پیاز : 1 عدد

آبلیمو : به مقدار لازم

نمک و فلفل و زرچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

لوبیا قرمز را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید.

برای اینکه لوبیا هنگام طبخ، رنگ خورش را تیره نکند، یک بار لوبیا را با مقداری آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و آب آن را کاملاً خالی کنید.

سبزی را بعد از پاک کردن و شستن کاملاً ریز خرد کنید. مقدار سبزی را تفت دهید تا آب آن کشیده شود ولی رنگ سبزی تغییر نکند.

پیاز را خلال خرد کنید و در مقدار روغن همراه با کمی زرچوبه سرخ کنید تا سبک شود. گوشت را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. لوبیا ، سبزی و لیمو امانی را به گوشت اضافه کنید و چند دقیقه مواد را روی حرارت هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. (مواد را به آرامی هم بزنید تا سبزی آب نیندازد و لوبیا هم له نشوند) بعد از 3 لیوان آب ولرم داخل مواد بریزید، حرارت زیر خورش را زیاد کنید تا آب بجوشد. بعد از جوشیدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب آن را ببندید و 2  تا 3 ساعت صبر کنید تا خورش جا بیفتد.

در این مدت به خورش سر بزنید تا مطمئن شوید آب کافی دارد.

5- 10 دقیقه آخر نمک و فلفل خورش را اندازه کنید. در صورت تمایل به ترش بودن خورش می توانید 2 تا 3 قاشق آبلیموداخل خورش بریزید و بگذارید خورش با درب باز مراحل آخر طبخ را طی کند.

 نکته : سبزی خورشتی: تره و جعفری کمی بیشتر باشد ، گشنیز به اندازه متوسط و اسفناج و شنبلیله کمی کمتر نسبت به بقیه مواد باشد تا خورش مزه بهتری داشته باشد.

برای استفاده از لیمو بهتر است لیمو را از وسط ببرید و هسته های آن را در بیاورید و به طور کامل داخل خورش بریزید تا خورش ما ازعطر و بوی دلپذیری برخوردار شود و لیمو امانی در خورش بیشترین چربی را به خود جذب می کند بهتر است در موقع صرف غذا از خوردن لیمو امانی صرفنظر کنید.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up