آشنایی با نگهداری و کاشت گل محبوبه شب

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

 

کاشت گل محبوبه شب, کاشت و پرورش گل محبوبه شب

گل محبوبه شب از انواع گیاهان همیشه سبز با قابلیت کاشت آسان در فضای باغچه است

 

گل محبوبه شب از انواع گیاهان همیشه سبز با قابلیت کاشت آسان در فضای باغچه است. این گیاه گونه ای از گیاهان جنس CESTRUM از خانواده گوجه فرنگی ها SALONACEES می باشد. محل اصلی و اولیه آن را آمریکای جنوبی و مرکزی و جزایر آنتیل می دانند. در این جنس حدود ۲۰۰ گونه درختچه دائمی و همیشه سبز وجود دارد. برگ های این گیاهان عموما ساده و بیضی شکل و اطراف برگ ها صاف و صیقلی می باشد. اگر برگ این گیاهان را در بین انگشتان بفشارند (له کنند) بوی بسیار نامطبوعی به مشام می رسد. گیاه محبوبه شب یا (یاس شب) درختچه ای است که ارتفاع آن تا ۳ متر می رسد. این گیاه در نقاطی که هوا ملایم است، در تمام مدت سال گل می دهد. گل ها به رنگ زرد و سبز می باشند (بدین معنی که قسمت شیپوری گل زرد است و همانطور که به سمت انتهای لوله قیفی مانند می رود برنگ سبز ملایم تبدیل می شود).

 

و با شروع شب و تاریک شدن هوا بوی عطر مطبوعی از آنها به مشام می رسد. زمانی که گلریزان خاتمه یافت، بجای گلها دانه های گرد کوچکی که میوه درختچه می باشد ظاهر می شود. میوه و برگ این گیاه دارای مواد سمی می باشد.

 

گلهای این گیاهان خیلی کوچک و لوله ای یا قیفی شکل می باشد و بصورت خوشه ای در سر شاخه ها قرار دارند.

رنگ گل های محبوبه شب در انواع گوناگون متفاوت است و به رنگهای سفید، سبز، زرد، قرمز، بنفش تیره دیده می شوند.

بعضی از انواع آن دارای گلهای معطر در شب هستند.

 

هرس گل:

رشد گیاهان محبوبه شب نامنظم و نامرتب است و شاخه ها بطور نامنظم به اطراف می رویند. به منظور منظم کردن و شکل دادن به گیاه، هرسال پس از پایان گلریزان می توان ساقه های قدیمی را هرس نمود. 

 

دما و نور:

در نقاطی که هوا زیاد سرد نمی شود می توان گل محبوبه شب را در فضای آزاد و در محل آفتابگیر کاشت. ولی در نقاطی که هوا خیلی سرد می شود بهتر است آنها را به داخل گلخانه منتقل سازند و یا در کنار دیوار آفتابگیر بکارند.

 

آبیاری:

گل محبوبه شب به آبیاری منظم، حداقل سه بار در هفته نیازمند است. در فصل گرما تعداد دفعات آبیاری به یک بار در روز افزایش پیدا می کند. آبیاری مرتب این گیاهان در تابستان ضرورت دارد.

 

خاک مناسب:

برای رشد گیاه محبوبه شب استفاده از خاک نرم و مرغوب ضرورت دارد. مناسب ترین PH خاک برای رشد گیاه هفت تا هفت و نیم است.

 

کود دهی:

استفاده از کودهای محلول حاوی فسفات آمونیم هر سه هفته یک بار به منظور تقویت گیاه توصیه می شود. (مخصوصا در پرورش گلدانی)

 

ازدیاد:

تکثیر این گیاه، از طریق قلمه و بذر امکان پذیر است. در نقاطی که هوا ملایم و مرطوب باشد بذر این گیاه در زمین ریخته و پراکنده می شود و تولید نهال های جدید می کند همچنین از پاجوش ها نهال های تازه ظاهر می شود. ریشه این گیاه خیلی قوی و استوار است.

 

پرورش در گلدان:

برای کاشت، گلدانی را در اندازه متوسط انتخاب کرده و بذرها را در عمق 8 سانتیمتری خاک بکارید. خاک سبک غنی از خاک برگ و کود آلی برای پرورش گیاه محبوبه شب مناسب است. گلدان ها را در معرض نور غیرمستقیم خورشید و در مکانی نیم سایه قرار دهید.

 

شناسایی گل محبوبه شب,عکس های گل محبوبه شب
نحوه تکثیر گل محبوبه شب,بهترین مکان برای نگهداری گل محبوبه شب

تصاویر گل محبوبه شب

 

شناسایی گل محبوبه شب,عکس های گل محبوبه شب
آشنایی با گل محبوبه شب, کاشت گل محبوبه شب

گل محبوبه شب

 

گردآوری: بخش علمی

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up