زیباترین دالان‌های زیر زمین!! (+عکس)

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

زیباترین دالان‌های زیر زمین!! (+عکس)
انواع مختلفی از غارها در دنیا وجود دارد: از حفره‌های دیواره صخره‌ای خطوط ساحلی گرفته تا غارهای گدازه‌ای و غارهای گچی. اما صرف نظر از نوع غار، غارها یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت به شمار می روند.

پرده‌ای از تاریکی، زیبایی طبیعی اکثر غارهای دنیا را پوشانده است. برخی از غارها حفره‌هایی در دیواره صخره‌ای کنار خطوط ساحلی هستند که همواره در معرض هجوم بی‌رحمانه امواج قرار دارند. برخی دیگر از غارها نیز از گدازه‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند که با خنک و سخت شدن سطح خارجی گدازه، تونل‌هایی را در دل صخره‌های مذاب ایجاد کرده‌اند. غارها حتی ممکن است در یخچال‌های طبیعی و کوه‌های یخ شکل بگیرند، زمانی که جریان آب گرم تونل‌هایی را در این حجم‌های عظیم از یخ ایجاد می‌کند.

اما به گزارش نشنال جئوگرافیک، اغلب غارها از جنس کارست هستند، چشم‌اندازی از سنگ آهک، دولومیت و صخره‌های گچی که به آرامی در آب حل می‌شوند و محیطی با زمینه اسیدی به وجود می‌آورند. بارانی که با دی‌اکسید کربن موجود در هوای این غارها ترکیب می‌شود، هنگام ریختن بر روی زمین و فرو رفتن در آن، مقدار بیشتری از این گاز را در محیط پراکنده می‌کند. نتیجه کار محلول اسیدی ضعیفی است که مهم‌ترین ماده معدنی صخره‌های کارستی، یعنی کلسیت (سنگ آهک بلوری) را در خود حل می‌کند. به مرور زمان سوراخ‌ها و مجراهایی در این محیط شکل می‌گیرد و غارها را به وجود می‌آورد: فرایندی که بیش از 100 هزار سال به طول می‌انجامد.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 غارهای یخی
غارنوردان با استفاده از طناب‌هایی به طول 90 متر به درون صفحه یخی گرینلند می‌روند. غارهای یخی مانند این، زمانی شکل می‌گیرند که جریان‌های آب گرم فصلی یا حرارت زمین گرمایی، ترک‌ها و کانال‌هایی را در یک صفحه یخ ایجاد کنند. از آنجایی‌که این صفحات از یخ ساخته شده‌اند، غارهای یخی می‌توانند کاملا ناپایدار باشند و در عین حال چالش منحصر به فردی را برای علاقه‌مندان به غارنوردی فراهم کنند.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
تونل‌های گدازه‌ای
غارهایی مانند این غار آتشفشانی واقع در کالیفرنیا آمریکا، از تونل‌های گدازه‌ای تشکیل شده‌اند و در سراسر دنیا نیز یافت می‌شوند. این ساختارهای منحصر به فرد زیرزمینی در طی جریان‌های طولانی‌مدت گدازه‌ای ایجاد می‌شوند. هنگامی‌که گدازه آتشفشانی در یک مجرا حرکت می‌کند، جریان سرریز گدازه‌ای خاکریزهایی را در اطراف مجرا تشکیل می‌دهد. این خاکریزهای گدازه‌ای ممکن است در نهایت به یکدیگر متصل شده و در اثر سخت شدن، یک طاق را به وجود آورند.

 

همان‌طور که در زمستان جریان رودخانه به حرکت خود در زیر پوشش یخی بالای سرش ادامه می‌دهد، گدازه نیز حرکت خود را در زیر این سقف ادامه می‌دهد. زمانی که خروج گدازه از منبع آن متوقف می‌شود، گدازه‌های باقیمانده با ادامه دادن حرکت خود به سمت انتهای مسیر، یک لوله توخالی را باقی می‌گذارند. در اغلب موارد این تونل‌ها آنقدر بزرگ هستند که به راحتی بتوان در آنها قدم زد.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
غارهای پاتاگونیا
استعداد هنری آب که با زمان کافی ترکیب شده، ورودی این غار آهکی را در پاتاگونیای شیلی به وجود آورده است. سنگ آهک در آب حل می‌شود و در طی هزاران سال، حرکت آرام آب می‌تواند به صورت یک اسکنه عمل کند. زمین‌شناسان این ساختارها را غارهای حل‌شدنی می‌نامند.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
غار یخی گرینلند
غارنوردی که در این غار یخی در سرزمین یخ‌زده گرینلند ایستاده، به رنگ‌ها و ساختارهایی خیره شده که بیش از آن‌که شبیه ساختار یک غار باشد، شبیه یک کهکشان مارپیچی به نظر می‌رسد. خطوط هم‌تراز این دالان یخی در اثر حرارت زمین گرمایی در فصل بهار ایجاد شده است.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
غار آهکی چین
این چشم‌انداز که بیشتر شبیه یک فیلم علمی تخیلی است، غار Reed Flute در چین است که در هاله‌ای از نور آبی-بنفش قرار دارد. این غار آهکی به شدت اسیدی که بیش از نیم میلیون سال پیش توسط یک رودخانه زیرزمینی به وجود آمده، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی چین به شمار می‌رود. اما در طی جنگ جهانی دوم از این غار برای یک هدف کاملا متفاوت استفاده می‌شد: پناهگاهی در برابر حملات هوایی!

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
استلاگمیت‌های زیرآبی
آب زلال بلوری استلاگمیت‌های غار Lechuguilla در پارک ملی غارهای کارلزبد نیومکزیکو در ایالت کالیفرنیا آمریکا را احاطه کرده است. این غار وصف‌ناپذیر در سال 1986 / 1365 کشف شد، زمانی‌که غارنوردان با تخریب انتهای یک مسیر تنگ و مسدود، تونل‌های عظیمی را کشف کردند که به راحتی می‌شد در آنها به گشت و گذار پرداخت. از آن زمان تا کنون بیش از 160 کیلومتر از این تونل‌ها نقشه‌برداری شده که این غار را به سومین غار بزرگ آمریکا و پنجمین غار بزرگ جهان تبدیل کرده است.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
غار Lechuguilla
در مقایسه با ستون‌های آهکی غار Lechuguilla که طول برخی از آنها بیش از 15 متر است، غارنورد حاضر در این عکس بیشتر شبیه یک کوتوله به نظر می‌رسد. این غار مشهور که در پارک ملی غارهای کارلزبد نیومکزیکو آمریکا قرار دارد، سالیانه غارنوردان زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
چینه‌های آهکی
این ساختار نادر از سنگ آهک بلوری که تا حدودی شبیه حلقه فیلم جمع شده درون یک دوربین است، بر روی دیوارهای اعماق غار Lechuguilla در پارک ملی غارهای کارلزبد نیومکزیکو آمریکا کشف شده است. دانشمندان تصور می‌کنند که این ساختار رملی شکل که تحت عنوان چینه شناخته می‌شود، در اثر بالا و پایین رفتن مداوم سطح آب ایجاد شده باشد که رسوبات آهکی را پشت سر خود جا گذاشته است.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
مرواریدهای غارنشین
رسوبات معدنی موجود در غارها می‌توانند اشکال حیرت‌آوری، مانند این مرواریدهای شکلاتی شکل درست کنند. این ساختارهای کروی منحصر به فرد در دریاچه‌های موجود در کف غارها شکل می‌گیرند، زمانی‌که لایه‌هایی از کلسیت به آرامی در اطراف یک دانه شن یا ماسه ته‌نشین می‌شود.

 

غار,غارهای یخی,زیباترین غارهای جهان

 
غواصی در غار
غواصانی که در این عکس می‌بینید، مشغول گشت و گذار در غار Diepolder فلوریدا هستند که 76 متر پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد. این غار که به افتخار نام مالک زمین آن نام‌گذاری شده است، در ذخیره‌گاه طبیعی Sand Hill Boy Scout در نزدیکی بروکسویل فلوریدا قرار دارد.
 منبع: khabaronline.ir
 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up