چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از چیدمان و دکوراسیون همراه باشید :

چیدانه: آشپزخانه یکی از آن فضاهایی است که طراحی آن بسیار پیچیده و دشوار است و پی بردن به چگونگی طراحی یک جزیره در آن امری چالش‌برانگیز و گیج‌کننده برای مالکان خانه‌ها است.

اگرچه هیچ فرمول ثابتی برای تعیین اندازه و ابعاد جزیره آشپزخانه وجود ندارد، اما برخی از دستورالعمل‌ها در مورد اندازه‌ها و ابعاد می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. طراحان آشپزخانه، توماس آهمن و استیو چوستریچ، پیشنهادات خوبی برای طراحی جزیره آشپزخانه ارائه می‌کنند و معتقدند که باید کار را با پرسیدن شش سوال از خودآغاز کنید.

1. کارکرد جزیره چیست؟

چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

پیش از این‌که به فضاهای نگهدارنده یا اجاق گاز آشپزخانه خود فکر کنید، در این مورد تصمیم بگیرید که می‌خواهید کارکرد اصلی جزیره شما چه باشد. بسیاری از جزیره‌ها دارای دو بخش هستند: یک بخش مخصوص آشپزی و بخشی دیگر مخصوص غذا خوردن.

اما تاکید شما بیش‌تر بر روی کدام بخش است؟ کار کردن، آشپزی، غذا خوردن، تمیز کردن، و یا تفریح؟ یا شاید می‌خواهید برای کارهای دیگری مانند انجام تکالیف مدرسه بچه ها نیز از جزیره استفاده کنید؟

اگر می‌خواهید وسایل برقی و سینک در جزیره قرار بگیرند به فضای بیش‌تری نیاز دارید. اگر از آن فقط برای وعده‌های غذایی عادی می‌خواهید استفاده کنید، نشیمن باید اولویت اول شما باشد.

2. در جزیره آشپزخانه به چه وسایل برقی‌ای نیاز دارید؟

چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که از وسایل برقی در جزیره استفاده کنید، باید در مورد فضا و کارکرد آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. جوستریچ می‌گوید: «اگر سینک اصلی در جزیره قرار داشته باشد، شما نیاز به یک ماشین ظرف‌شویی خواهید داشت و باید تصمیم بگیرید که این ماشین ظرف‌شویی در کدام سمت سینک قرار بگیرد: سمت چپ یا راست؟» اگر جزیره محل آماده‌سازی اصلی شماست، شما به یک سطل آشغال نیاز خواهید داشت.

اندازه آشپزخانه شما چقدر است؟ اگر دارای یک آشپزخانه بزرگ هستید و یخچال در نزدیکی جزیره قرار ندارد، شاید به یک یخچال کوچک که در زیر پیش‌خان قرار می‌گیرد نیاز داشته باشید. اگر می‌خواهید در جزیره یک اجاق گاز رومیزی قرار دهید، باید فضای کافی برای نصب هواکش و یا هود را نیز در نظر بگیرید. فهرستی از چیزهایی که در جزیره آشپزخانه به آن‌ها نیاز دارید تهیه کنید و آن‌ها را به ترتیب اولویت طبقه‌بندی کنید. قطعا امکان قرار دادن همه چیز در جزیره امکان‌پذیر نیست، اما سعی کنید پنج اولویت اول خود را در این فضا قرار دهید.

3. به چه تعداد فضای نگهدارنده نیاز دارید؟

چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

این مسئله به چیدمان آشپزخانه شما بستگی دارد. اگر فضای کافی برای تعداد زیادی کابینت در آشپزخانه دارید، فضاهای نگهدرانده موجود در جزیره در اولویت نخواهند بود. اگر جزیره فضای آماده‌سازی اصلی شماست، سینک و دیگر وسایل باید در اولویت اول شما باشند، اما سعی کنید وسایل آماده‌سازی غذا و تخته‌های برش را در نزدیکی سینک قرار دهید.
جوستریچ می‌گوید: «به طور معمول، دو کابینت 60 سانتی‌متری که پشت به هم در زیر جزیره قرار گرفته‌اند کافی هستند. اما توجه کنید که در جزیره‌های بزرگ ممکن است بین کابینت‌ها فضای خالی ایجاد شود.»

آهمن توصیه می‌کند که عرض جزیره خود را 1 متر در نظر بگیرید، اگرچه گاهی 2 متر با فضای آشپزخانه هماهنگی بیش‌تری دارد. طول جزیره می‌تواند حداقل 120 سانتی‌متر باشد، اما او پیشنهاد می‌کند که جزیره خود را 2.5 متر در نظر بگیرید تا بتوانید سینک، ماشین ظرف‌شویی، و اجاق گاز رومیزی را در آن قرار دهید.»

4. ارتفاع جزیره چقدر باید باشد؟

چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

اولین کار: ارتفاع نشیمن خود را تعیین کنید. اگر می‌خواهید از چهارپایه در جزیره خود استفاده کنید، باید جزیره ارتفاعی بین 90 سانتی‌متر تا یک متر داشته باشد. ارتفاع 1 متری چهارپایه‌ها انعطاف‌پذیری بیش‌تری ایجاد می‌کند، چراکه شما می‌توانید جزیره را در دو ارتفاع مختلف طراحی کنید. ارتفاع کم‌تر برای آماده‌سازی غذا و انجام کارهای دیگر و ارتفاع بیش‌تر برای قرار دادن چهارپایه‌ها و صرف وعده‌های غذایی.

ارتفاع 90 سانتی‌متری انعطاف‌پذیری کافی برای طراحی جزیره ندارد، اما این اندازه برای فضاهایی مناسب است که ارتفاع قسمت غذاخوری آشپزخانه ثابت است. آهمن توصیه می‌کند که سطح پیش‌خان جزیره 30 سانتی‌متر جلوتر از پایه خود طراحی شود تا غذاخوردن روی آن راحت‌تر شود.

5. هماهنگی جزیره با چیدمان آشپزخانه چگونه خواهد بود؟

چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

آشپزخانه‌ها فضاهای ایستایی هستند و به دلیل ماهیت شلوغ آن‌ها هر بخش آن باید به دقت و در هماهنگی با دیگر اجزا طراحی شود. مطمئن شوید که که قسمت مخصوص آماده‌سازی غذا در جزیره هماهنگی خوبی با پیش‌خان روبه‌روی خود دارد. آیا جزیره با دیگر اجزای آشپزخانه هماهنگ است؟ آیا می‌تواند مثلث سینک، یخچال، و اجاق گاز را کامل کند؟ آیا نیاز به فضایی دیگر برای کار کردن با یک سینک جداگانه دارید؟

فضای باز پیرامون جزیره نیازمند چند محاسبه است. آهمن پیشنهاد می‌کند که در جلوی جزیره باید 1 متر فضای خالی وجود داشته باشد. بخش مخصوص به آماده‌سازی غذا در جزیره باید 1 متر باشد، بیش از 1.5 متر در این بخش ضروری به نظر نمی‌رسد. بخش غذاخوری جزیره براساس فضای کناری آن، اتاق غذاخوری یا اتاق نشیمن، طراحی می‌شود.

6. آیا به طراح نیاز دارید؟

چگونه یک جزیره در آشپزخانه طراحی کنیم؟

بستگی دارد. جزیره‌ها معمولا فضای اصلی کار کردن و دور هم جمع شدن در آشپزخانه هستند، بنابراین در طراحی آن‌ها باید دقت کامل انجام شود. آهمن می‌گوید: «کسی که دارای درک درستی از تناسبات است و می‌تواند نگاهی جامع در برنامه‌ریزی داشته باشد این مسئله را به خوبی تشخیص می‌دهد. اما هر کسی قادر به این کار نیست. یک طراح یا معمار در انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند، به ویژه وقتی جزیره از بخش‌های زیادی تشکیل شده باشد.»

به ما بگویید: شما چه ایده هایی برای طراحی کابینت ها و جزیره در فضای آشپزخانه دارید؟

منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up