راهنمای اولین سفر به استانبول در تعطیلات نوروز

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از گردشگری همراه باشید :

برترین ها – ترجمه از حمید پاشایی: اولین سفر به استانبول می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. استانبول مقصدی رویایی است که در در لبه اروپا در محل تلاقی شرق و غرب واقع شده است. این شهر که دو قاره را به هم متصل می کند، لایه هایی منحصر به فرد از تاریخ، فرهنگ، رنگ ها و رایحه ها دارد. معماری، غذا، و خلاصه هر چیزی در استانبول داستانی را بازگو می کند.

این شهر شلوغ و سریع است و هرگز متوقف نمی شود، ولی زمانی که نیاز داشته باشید از تمام این جنب و جوش های زندگی فاصله بگیرید، همیشه باغی زیبا، چای خانه ای کوچک یا مسجدی وجود دارد که می توانید بنشینید، نفس بکشید و استراحت کنید.

خیلی از مردم فکر می کنند که ترکیه به خاطر مذهب و فرهنگی که دارد، کشوری با رفتار دوستانه نیست. ولی حقیقت این است که: زمانی که پیش داوری را کنار بگذارید، شیفته زیبایی ترکیه و مردم آن خواهید شد. هر چه بیشتر این شهر را کشف کنید، بیشتر عاشق استانبول می شوید.

هیچ وقت بدون تحقیق کافی به هیچ جا سفر نکنید. با این که شما برای تعطیلات سفر می کنید، ولی بخشی از لذت بردن از تعطیلات داشتن برنامه ای برای هر روز سفرتان است. از آنجایی که احتمالاً پیش از سفرتان اطلاعات زیادی راجع به استانبول ندارید، برخی نکات که لازم است حتماً پیش از رفتن بدانید را برای شما آماده کرده ایم.

برای اولین سفرتان به استانبول، پیشنهاد می کنیم که حداقل 5 روز در آنجا بمانید تا هم طعم باستانی شهر را بچشید و هم از جنبه مدرن استانبول لذت ببرید. استانبول شهر بزرگی است، به طوری که بر اساس آمار در سال 2013 چهارده میلیون نفر در آنجا زندگی می کردند. با اینکه استانبول به اندازه هر پایتخت اروپایی دیگر بزرگ است، ولی در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ارزان است. با داشتن یک برنامه مسافرتی خوب، مطمئناً از اولین سفرتان به استانبول لذت کافی خواهید برد بدون اینکه مجبور باشید جیب خود را خالی کنید.

ورود و خروج به استانبول

استانبول دو فرودگاه بین المللی دارد: فرودگاه استانبول (آتاتورک) و فرودگاه صبیحه (Sabiha). تمام شرکت های هواپیمایی با قیمت مناسب به این دو فروگاه پرواز دارند. از فرودگاه می توانید با تاکسی، اتوبوس و یا مترو به راحتی به مرکز شهر سفر کنید.

محل اقامت در استانبول

استانبول پر از هتل، مسافرخانه، مهمانخانه و آپارتمان است، از اقامتگاه های ارزان گرفته تا مکان های واقعاً گران که با توجه به بودجه تان می توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب هتل، حتماً از سایت های معروف در زمینه اقامت دیدن کنید تا نظرات دیگر گردشگران را در مورد آن بخوانید. از جمله بهترین مکان ها برای اقامت می توان به محله های سلطان احمد، بی‌اوغلو و تقسیم اشاره کرد. در تمام این محله ها رستوران ها و کافه های زیادی قرار دارد و محل امنی برای اقامت هستند.

راهنمای اولین سفر به استانبول

کارهایی که می توان در استانبول انجام داد

استانبول جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، از جمله ویرانه های باستانی، کاخ ها، مسجدهای معروف، قهوه خانه های سنتی و فروشگاه های بی شمار در بازار بزرگ. چیزهایی به قدری زیاد برای انجام دادن و دیدن وجود دارد که شما برای بازدید از تمام آن ها نیاز به زمان و انرژی دارید. برای اینکه به شما کمک کنیم که برای اولین سفر خود به استانبول برنامه ریزی کنید، در زیر فهرستی از مکان هایی را آورده ایم که نباید از دست دهید.

– مسجد سلطان احمد

– ایا صوفیه

– کاخ توپ‌قاپی

– بازیلیکا سیسترن

– بازار بزرگ

– بازار ادویه

– مسجد سلیمانیه

– برج گالاتا

– کاخ دلمه باغچه

– میدان تقسیم و خیابان استقلال

– تورهای قایق تنگه بسفر

– محله اورتاکوی

– غروب های محله اسکودار

رفت و آمد در استانبول

به محض اینکه به شهر استانبول می رسید یک «کارت استانبول» از یکی از دستگاه های خودکار یا دکه ها خریداری کنید. این کارت در تمام وسایل حمل و نقل عمومی حتی در قایق ها نیز پذیرفته می شود. این کارت ها از بلیت های تک سفره ارزان تر هستند و می توانید آن را به هر میزان که بخواهید شارژ کنید.

اکثر مکان ها و جاذبه های گردشگری در استانبول از طریق حمل و نقل عمومی به ویژه تراموا، مترو، قایق و قطارهای کابلی قابل دسترسی است (استفاده از اتوبوس در استانبول می تواند کمی پیچیده باشد). ولی علاوه بر تمام این ها، تا جایی که می توانید پیاده روی هم کنید. استانبول شهری شگفت انگیز با معماری فوق العاده و مکان های پنهان است. اکتشاف این شهر به صورت پیاده فرصتی منحصر به فرد برای ملاقات با مردم محلی و لذت بردن از احساس واقعی ترکیه ای است.

اگر از تاکسی استفاده می کنید، حواستان باشد که تاکسیمتر روشن باشد و در هنگام مراجعه به جاذبه های گردشگری، نرخ های ثابت را قبول نکنید. تاکسی ها معمولاً از شما پول بسیار بیشتری از چیزی که واقعاً ارزشش را دارد می گیرند. همچنین از فرودگاه آتاتورک می توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به شهر برسید. اتوبوس های فرودگاهی از فرودگاه به شهر و از شهر به فرودگاه توسط شرکت Havatas ارائه می شود.

خوردنی و نوشیدنی در استانبول

به بهشت غذاها، شیرینی ها و چای ها خوش آمدید. خیابان های استانبول پر از دکه های کباب، رستوران های دنج و کافی شاپ است. غذاهای ترکیه ای در هر طعم و مزه ای موجود هستند.

یک چیز که باید به خاطر بسپارید این است که: همه چیز را امتحان کنید! غذا در ترکیه گران نیست، به طوری که حتی در رستورانی عالی در استانبول نیز مجبور نخواهید بود هزینه خیلی زیادی برای غذایی خوب کنید. غذاهای محلی را می توان در اطراف میدان تقسیم و خیابان استقلال یافت. به رستوران های بوفه ای بروید تا غذاهای مختلف را ببینید و امتحان کنید. باقلوای سنتی به همراه بستنی یا راحت الحلقوم چیزی است که نباید از دست دهید.

بهترین فصل برای سفر به استانبول

استانبول شهری زیبا است که بازدید از آن در هر زمانی از سال ارزشش را دارد، ولی با تغییر فصول تعداد گردشگران در شهر نیز تغییر می کند. بهار و ابتدای تابستان زمان های مورد علاقه بسیاری از گردشگران برای سفر به استانبول است. توصیه می کنیم که اولین سفر خود به استانبول را در ماه های می و ژوئن (خرداد و تیر) انجام دهید.
در تابستان خود را برای هوای گرم (بسیار گرم)، روزهای بلند و تورهای فوق العاده با قایق آماده کنید. زمانی که زمستان از راه برسد هوا نسبتاً سرد و پر از باد است، ولی شاید خوش شانس باشید که کمی برف هم در آنجا ببینید. زمانی که برف ببارد، استانبول شبیه به مکانی جادویی می شود.

از چه چیزهایی در استانبول باید پرهیز کرد

استانبول با این که شهر بزرگی است، با این حال نسبتاً امن است. شاید تعداد افرادی که در خیابان ها گدایی می کنند شما را متعجب کند، ولی بیشتر اوقات هیچ آسیبی به شما نمی رسانند. به دلیل کشمکش هایی که در خاورمیانه وجود دارد، پناهندگان بسیاری در خیابان های استانبول زندگی می کنند.

منطقه ای در اطراف خیابان تارلاباشی نزدیک به میدان تقسیم وجود دارد که به عنوان مکانی برای مواد فروش ها، فاحشه ها و به طور کلی مکانی پر خطر شناخته می شود. پس از رفتن به آن منطقه به خصوص در هنگام شب خودداری کنید.

به عنوان یک خارجی در کشوری مسلمان، باید به سنت ها و عادت های مردم استانبول احترام گذاشت. زمانی که در حال گشت و گذار در شهر هستید نیازی نیست که نگران لباس هایتان باشید. ولی وقتی از مساجد و مکان های مذهبی دیدن می کنید، دامن و شلوار بلند بپوشید، و شانه ها و سینه خود را نیز بپوشانید.

سر کردن روسری در داخل مساجد همیشه گزینه خوبی است، ضمن اینکه برای محافظت از خودتان در برابر آفتاب و گرما نیز به کار می آید.

در ادامه، یک سری نکات در مورد سفر به استانبول را آورده ایم:

1. بیشتر از دو روز را صرف گشتن در بازار بزرگ نکنید

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارها در تمام جهان است. این بازار بیش از 61 خیابان را در بر می گیرد و بیشتر از 3000 مغازه دارد، به همین خاطر به آسانی ممکن است پول خود را خرج کنید و به دنبال خرید بیشتر باشید. به جای اینکه تمام وقت خود را صرف خرید کنید، به تماشای چشم اندازها و مکان های فوق العاده ای بپردازید که استانبول به شما ارائه می کند.

راهنمای اولین سفر به استانبول

2. مراقب باشید که کجا غذا می خورید

این موضوع را در هر کشور خارجی باید مد نظر قرار دهید. هر غذایی که که توسط فروشندگان خیابانی فروخته می شود را نخورید. سعی کنید فقط در رستوران ها و کافه ها غذا و نوشیدنی بخورید یا اینکه از پرسنل هتل خود در مورد جاهای مناسب برای غذا خوردن اطلاعات بگیرید.

3. پیش از سفر، برنامه داشته باشید

به قدری جاهای زیبا برای رفتن وجود دارد که بهتر است وقت ارزشمند خود در تعطیلات را صرف برنامه ریزی برای اینکه کجا بروید، نکنید. حتماً از این مکان ها بازدید کنید: سیسترن، مسجد سلطان احمد، ایا صوفیه، بازار بزرگ، بازار ادویه، و تور تنگه بسفر.

4. پیراهن ها و تاپ هایی با خود بیاورید که بتوانید آن ها را روی لباس های دیگر بپوشید. و اگر در طول فصل های سردتر سفر می کنید، کاپشن زمستانی با خود بیاورید
هوا در استانبول در طول روز گرم، و در طول شب بسیار سرد می شود. همیشه پیش از سفر حتماً وضعیت آب و هوا را چک کنید.

5. اگر خانم هستید، در هنگام بازدید از مساجد روسری سر کنید

مساجد استانبول به دلایل مذهبی از زنان می خواهند که روسری سر خود کنند.

راهنمای اولین سفر به استانبول

6. اگر از تورهای مسافرتی استفاده نمی کنید، ارزان ترین راه برای سفر از یک شهر به شهر دیگر اتوبوس های چارتر بین شهری است

راهنمای اولین سفر به استانبول

7. در مورد استفاده از تورهای قایق سواری دقت کنید

اگر به مسجد سلطان احمد یا ایا صوفیه بروید، افراد زیادی سعی خواهند کرد که به شما تور قایق سواری خود را بفروشند. در ابتدا شاید معامله خوبی به نظر برسد چرا که این تورها تمام استانبول را گردش می کنند، ولی واقعیت اینجاست که شما نمی توانید هیچ چیزی ببینید و راهنمای تور هم توضیحات چندان مفیدی ارائه نمی دهد.

8. حداقل دو جفت کفش راحت با خود داشته باشید

شما در طول روز شاید چندین کیلومتر پیاده روی کنید، بنابراین به کفش های راحت برای پوشیدن نیاز خواهید داشت. هر جا که می توانید پیاده روی کنید چرا که در طول راه می توانید از کافه ها و فروشگاه های کوچک هم دیدن کنید

9. در هنگام رفتن به دستشویی عمومی، پول خرد با خود همراه داشته باشید

بیشتر دستشویی های عمومی در مناطق توریستی 1 لیره از شما پول دریافت می کنند، بنابراین داشتن پول خرد می تواند به کارتان بیاید.

10. با خود دستمال به همراه داشته باشید

دستشویی های عمومی معمولاً دستمال توالت در اختیار قرار نمی دهند، به همین خاطر لازم است که خودتان دستمال به همراه داشته باشید. کافی است یک بسته کوچک دستمال کاغذی در جیب یا کیف پول خود داشته باشید، تا همیشه به کارتان بیاید.

11. یادتان باشد که شما در یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای جهان هستید

حتماً از این موضوع نهایت استفاده را ببرید و هر غذایی که می توانید را امتحان کنید (رژیم غذایی خود را برای چند روز فراموش کنید). همچنین سعی کنید تمام چشم اندازهای فوق العاده ای که استانبول ارائه می دهد را نیز ببینید.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up