آموزش تصویری تکثیر سانسوریا از برگ

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از دانستنیهای گیاهان و حیوانات همراه باشید :

 

برگ سانسوریا,تکثیر سانسوریا با برگ آن

آموزش تکثیر سانسوریا از برگ

 

آموزش تکثیر سانسوریا از برگ:

بستر مناسب برای کاشت قلمه سانسوریا ۵٠٪‌ ماسه ٣٠٪‌ پیت ٢٠٪‌ ورمی کمپوست می باشد.

 

ته سینی کشت ماسه ریز ریخته و ترکیب فوق را پس از مخلوط کردن در سینی کشت ریخته و اقدام به سمشویی با دوز ۵ در هزار کرده و به مدت ۲۴ ساعت سینی کشت را در مکان سایه قرار می دهیم. بعد ۲۴ ساعت هم آبشویی سینی کشت را انجام داده و برگ ها را به طوری که در برگ های کوچک یک سوم و در برگ های بزرگ حدود ۳ تا ۵ سانت داخل بستر قرار بگیرند.

 

هر چقدر برگ بزرگتر باشد، تعداد جوانه هایی که به وجود می آیند نیز بیشتر و قویتر خواهد بود.

 

اگر برگ بزرگی را کاشتید و بعد چند ماه جوانه داد و جوانه رشد کرد، برگ را از ته بریده و دوباره داخل خاک فرو کنید تا جوانه های بیشتری دهد.

 

آموزش تکثیر سانسوریا با عکس:

 

ریشه سانسوریا,قلمه سانسوریا

برش برگ ها به قطعات پنج تا هفت سانتی و اجازه می دهیم محل برش خشک شود

 

در اولین مرحله برش برگ به قطعات پنج تا هفت سانتی و سپس اجازه می دهیم محل برش خشک شود.

 

مراحل تکثیر سانسوریا, آموزش مرحله ای تکثیر سانسوریا

برگ های قلمه را بعد از استراحت در بستر مناسبی بکارید

 

آموزش تصویری تکثیر سانسوریا,کاشت و تکثیر سانسوریا

بعد دو تا سه هفته بسته به دما و رطوبت دارد برگ ها ریشه زایی می کنند

 

تکثیر سانسوریا با برگ آن,آموزش تکثیر سانسوریا

بعد از جوانه زنی قلمه های سانسوریا آن را جدا می کنیم

 

قلمه سانسوریا,برگ سانسوریا

جوانه های حاصل از برگ را در گلدان دیگری بکارید

 

آفات و بیماری های سانسوریا

۱- لارو حشرات: معمولاً از برگ های گیاه تغذیه کرده و حاشیه برگ ها و یا پهنه آنان را زخمی می کنند و سوراخ هایی را در آن ایجاد می کند.

 

۲-تریپس: افت دیگری است که بر اثر تغذیه آن برگ ها می پیچند و بد شکل می شوند و نقاط خاکستری-نقره ای بر روی آنان ظاهر می شود. تریپس از جمله عوامل انتقال دهنده عامل بیماری ویروسی موزاییک برگ است که در نتیجه آن بر روی برگ ها لکه هایی زرد رنگ ایجاد می شود و برگ ها بد شکل و گیاه کوتاه قامت می شود (لکه های زرد رنگ ناشی از این ویروس را با حالت طبیعی برخی از انواع سانسوریا که ابلغ هستند اشتباه نگیرید)

 

۳- شپشک آرد آلود: شپشک آرد آلود از دیگر آفات این گیاه است که به دلیل تغذیه از شیره گیاهان را ضعیف می کند و برگ ها به خصوص برگ های جوان کوتاه قامت. بد شکل و زرد رنگ می شوند. فعالیت شدید این آفت موجب افتادن و خم شدن برگ ها می شود. اگر تعداد آفات کم است با کمک یک پارچه نخی مرطوب آنها را از روی گیاه بردارید ولی اگر تعداد زیاد است بعد حذف فیزیکی حتماً از سموم سیستمیک برای سمپاشی استفاده کنید.

 

۴- نماتد گره ریشه: می تواند بر روی ریشه سانسوریا گال تولید کند که در نتیجه این بیماری گیاه ضعیف و کوتاه قامت می شود و حتی ممکن است از بین برود. استفاده از مخلوط خاک ضد عفونی شده و قلمه های سالم گیاهی راهکار مبارزه با نماتد و جلوگیری از فعالیت آنان است.

 

۵- پوسیدگی ریشه: یکی از بیماری های قارچی این گیاه است که موجب آبدار شدن و پوسیدن ریشه ها و در نتیجه پژمرده و افتادن برگ های گیاه می شود اگر بر روی قسمت های مختلف گیاه لکه های قهوه ای و نرم دیدید گل را از خاک در آورده ریشه های پوسیده و برگ های آلوده را کات کنید و برای جلوگیری از شیوع بیماری سعی کنید هنگام آبیاری برگ ها خیس نشود. خاک گلدان سبک و زهکش را حتماً چک کنید و از باز بودن عبوری آب مطمئن شوید بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود.

 

۶- بیماری لکه برگی قارچی: از دیگر بیماری های سانسوریا است که در ابتدا بر روی برگ های جوان زخم های آبدار و قرمز و قهوه ای به وجود می آید که حاشیه های زرد رنگی دارد. تحت شرایط مرطوب و شدت یافتن بیماری لکه ها به هم متصل می شوند و برگ از بین خواهد رفت. محیط مرطوب و خیس شدن گیاه و تهویه نامناسب محیط به شیوع این بیماری کمک می کند.

 

۷- بلایت جنوبی: از دیگر بیماری های سانسوریا بر روی برگ ها و به خصوص در نزدیکی سطح خاک زخم هایی آبدار و قهوه ای رنگ ایجاد می شود بر روی سطح خاک و برگ ها نیز سطح سفید رنگی که ناشی از رشد قارچ است ظاهر می شود که به تدریج سیاه رنگ می شوند برگ ها پژمرده شده و در نهایت از بین می روند. به کارگیری از قلمه های سالم و شرایط مناسب نگهداری از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

 

منبع : mihancactus.ir

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up