تقریبا تمام افرادی که با دنیای فناوری آشنا هستند، نام برند شیائومی را در زمینههای مختلف شنیدهاند. در این مقاله به معرفی گوشی شیائومی و بررسی تاریخچه غول تکنولوژی چینی میپردازیم.
شیائومی یک کمپانی چینی است که بهخاطر کیفیت مناسب محصولات و سیاستگذاریهای قیمتمحور در بازار محصولات اقتصادی، بسیار معروف شده است. البته شیائومی فعالیت خود را فقط به محصولات ارزان قیمت محدود نمیکند و دستگاهها و گجتهای قدرتمند و گران قیمت نیز روانه بازار میکند. با این حال دلیل اصلی محبوبیت این برند در میان کاربران، ارائه بهترین خدمات با کمترین هزینه ممکن است. یکی از حوزههای اصلی فعالیت شیائومی، تولید و عرضه گوشی موبایل است. این برند چینی، از سال 2011 با معرفی اولین گوشی موبایل خود، رقابت را با مدلهای مختلف گوشی سامسونگ، گوشی اپل و سایر محصولات موجود در بازار آغاز کرد. این اسمارتفون Mi 1 نام داشت و در برخی از قسمتهای آسیای شرقی مانند چین عرضه شد.
نگاهی به تاریخچه گوشی شیائومی
شیائومی یکی از محبوبترین برندهای چینی محسوب میشود و دفتر مرکزی آن نیز در شهر پکن قرار گرفته است. این کمپانی در چند سال اخیر، حوزه فعالیت خود را گسترش داده و انواع محصولات خود را در سراسر جهان نیز عرضه کرده است؛ به صورتی که محصولات این برند در 100 کشور مختلف عرضه میشوند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که شیائومی در سال 2014 بهعنوان با ارزشترین استارتاپ جهان شناخته شد.
در بازار ایران، این برند چینی را بیشتر بهخاطر گوشی شیائومی و لوازم جانبی تبلت، لپ تاپ، اسمارتفون و گجتهای پوشیدنی میشناسند. با این حال، شیائومی در زمینههای دیگری مانند تولید و عرضه انواع لوازم خانگی، ابزار اینترنت، پهپادها، دستگاههای تهویه و… نیز فعالیت میکند. طبق گفته برخی از منابع خبری، حدود 25 الی 45 درصد از درآمد شیائومی از فروش وسایل اینترنت اشیاء تامین میشود که از جمله آنها میتوان به آینه هوشمند خودروها، تلویزیونهای هوشمند، جاروبرقی، اسکوترهای هوشمند و… اشاره کرد.
Mi 1 در یکی از بزرگترین بازارهای گوشیهای اقتصادی، یعنی بازار هند عرضه نشد؛ اما موفق شد که شروع موفقیتآمیزی را برای توسعهدهندگان خود رقم بزند. فروش موفقیتآمیز Mi 1 در سال 2011 باعث شد که نسل دوم این گوشی با نام Mi 2 در سال 2012 عرضه شود که از نظر سیستمعامل و رابط کاربری، نسبت به نسخه قبل ارتقا یافته بود. این روزها اسمارتفونهای سری Mi بهعنوان پرچمدارهای شیائومی جهت رقابت با گوشیهای قدرتمند سایر برندها وارد بازار میشوند که البته در چند مدل اخیر، برند Mi نیز حذف شده است. برای مثال، سری Mi 11 و Mi 11 Ultra، آخرین گوشیها از سری ردهبالا و پرچمدار بودند که با برند Mi عرضه شدند. سری شیائومی 12 که از آخرین روزهای 2022 کار خود را آغاز کردند، بدون برند Mi روانه بازار شدند و این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده است.
در سال 2013 گوشی موبایل Redmi 1 روانه بازار شد که بهعنوان اولین گوشی سری ردمی از آن یاد میشود. گوشیهای سری ردمی نیز جهت رقابت در بخش محصولات اقتصادی عرضه میشوند. بهتر است بدانید که در تاریخ 5 سپتامبر 2013، پنجمین برند برتر اسمارتفون در چین شد و در این سال، 18.7 میلیون گوشی در بازار فروخت. همانطور که گفتیم، فعالیت شیائومی طی سالهای گذشته به بیش از 100 کشور مختلف گسترش پیدا کرده است؛ اما بد نیست بدانید که کار شیائومی در خارج از مرزهای چین از چه زمانی شروع شد. نخستین مقصد بینالمللی شیائومی، سنگاپور بود و شیائومی در فوریه سال 2014 اولین دفتر خود را در این کشور تاسیس کرد. بعد از سنگاپور، دفترهای متعددی در کشورهای مالزی، فیلپین و هند تاسیس کرد.
شیائومی در سال 2014 موفق شد که پیشرفت قابل توجهی را رقم بزند. در این سال، شیائومی درباره برنامههای خود برای سرمایهگذاری در تولید محتوای تلویزیونی صحبت کرد و علاوهبراین، شاهد معرفی سری ردمی نوت بودیم. بنابر آمارها، طی سال 2014 حدود 60 میلیون گوشی شیائومی در سراسر جهان فروخته شد که پیشرفت بزرگی برای غول تکنولوژی چینی محسوب میشد. همچنین، یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ شیائومی در این سال، عرضه اولین گجتهای پوشیدنی شیائومی بود. در سال 2014، مچبند هوشمند Mi Band روانه بازار شد که علاوهبر قیمت مناسب، امکانات قابل توجهی مثل ردیاب خواب و تناسب اندام و یک باتری فوقالعاده با 30 روز شارژدهی را در اختیار کاربران قرار میداد. در همان ماههای ابتدایی عرضه این مچبند، حدود 1 میلیون واحد از آن فروخته شد. در سال 2014، شیائومی آدرس mi.com را با مبلغ 3.6 میلیارد دلار خرید، چراکه مسئولان شیائومی اعتقاد داشتند که نوشتن نام شیائومی برای افراد خارجی دشوار است.
قدم بعدی برای شیائومی، فروش محصولات خود در بازار هند بود و به این ترتیب، اولین کارخانه شیائومی در هند تاسیس شد که بهعنوان دومین کارخانه شیائومی در خارج از مرزهای چین نیز شناخته میشود. باید به این نکته اشاره کنیم که اولین کارخانه برونمرزی شیائومی در کشور برزیل راهاندازی شد که گوشی ردمی 2 در آن مونتاژ میشد. طی سال 2015، شیائومی با فروش 2.112.010 گوشی هوشمند در یک سایت اینترنتی طی 24 ساعت، نام خود را در کتاب گینس ثبت کرد. همانطور که گفتیم، یکی از نقاط قوت گوشی شیائومی قیمت بسیار پایین آن است و این کمپانی به مناسبت جشنواره سالانه، با در نظر گرفتن تخفیفهای ویژه، قیمت محصولات خود را بیش از پیش کاهش داد و موفق شد چنین رکوردی را ثبت کند.
در سال 2016، شیائومی تغییراتی در خط تولید خود در کشورهای خارجی اعمال کرد. به این صورت که کارخانه خود را از برزیل خارج کرد و در سپتامبر سال 2016 با کمک شرکت ABC Data محصولاتش را روانه بازرهای اروپا کرد. علاوهبراین، در این سال از نسل پنجم گوشیهای سری Mi شیائومی رونمایی شد. در سال بعدی، شیائومی با عرضه ردمی نوت 4، موفق شد به پرفروشترین برند اسمارتفون در بازار هند تبدیل شود و در تاریخ 19 آوریل 2017، نسل بعدی پرچمدارهای خود یعنی Mi 6 را معرفی کرد. باید گفت که پیش از شیائومی، بازار گوشی موبایل هند تحت سلطه سامسونگ بود، اما در اواخر سال 2017، شیائومی با تصاحب 25 درصد از سهم بازار گوشیهای هوشمند هند، موفق شد که به سلطه غول تکنولوژی کرهای در بازار اسمارتفون این کشور پایان دهد. در سال 2018، لی جون اعلام کرد که یکی از اهداف او ورود به بازار آمریکا است. در واقع این کمپانی میخواست با گوشی آیفون رقابت کند. البته، پیش از ورود اسمارتفونهای شیائومی به ایالات متحده، این کمپانی لوازم جانبی خود را (پاوربانک و اسپیکرهای بلوتوثی) در آمریکا به فروش رسانده بود.
شیائومی با هدف عرضهی اسمارتفونهای می میکس 2S و Mi 6X، اولین فروشگاههای خود را در کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه تاسیس کرد. در ادامهی سال، این برند چینی اظهار کرد که میخواهد اسمارتفونهای خود را در بریتانیا، ایرلند، اتریش، دانمارک و سوئد نیز به فروش برساند و برای انجام این کار قصد دارد با سه شرکت ارتباطی همکاری کند. یکی دیگر از موفقیتهایی که شیائومی در سال 2018 رقم زد، عرضه گوشی پوکو F1 بود که سود قابل توجهی را برای این برند به همراه داشت. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که پوکو در 24 نوامبر 2020 به یک کمپانی مستقل تبدیل شد؛ با این حال، بسیاری از افراد هنوز هم این برند را زیرمجموعهی شیائومی میدانند. این کمپانی از زمان استقلال تا کنون، محصولات مختلفی را روانه بازار کرده که بسیاری از آنها با عنوان مدلهای ردمی ریبرند شدند. دلیل شباهت گوشیهای پوکو با برخی مدلهای ردمی هم همین است.
در سال 2019، غول فناوری چینی اولین گوشی شیائومی با حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر (mi 9) را روانه بازار کرد. با فرا رسیدن سال 2020 و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی، اینترنت پرسرعت 5G به یکی از امکانات مورد انتظار در گوشیهای هوشمند تبدیل شد و تمام برندها برای ادامه رقابت، چارهای جز مجهز کردن گوشیهای خود به اینترنت 5G نداشتند. در 14 فوریه سال 2020، پرچمدار جدید شیائومی (mi 10) با پشتیبانی از اینترنت پرسرعت 5G روانه بازار شد. این برند چینی با فروش 46.2 میلیون دستگاه در ماههای اوت، سپتامبر و اکتبر موفق شد عنوان سومین سازنده گوشی در جهان را به خود اختصاص دهد.
اخیرا گزارش مالی شیائومی در سه ماهه اول سال 2023 منتشر شده است که با توجه به آن میتوان گفت که فروش اسمارتفونهای این کمپانی نسبت به سه ماهه قبل حدود 2.7 درصد افزایش یافته است. بنابر ادعای شیائومی، درآمد این شرکت حدود 8.43 میلیارد دلار بوده و حدود 450 میلیون دلار سود به دست آورده است. در این بازه زمانی، شیائومی بعد از کمپانیهای اپل و سامسونگ، در رتبه سوم برترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند قرار گرفته است.
آشنایی با برند شیائومی
بعد از مروری بر تاریخچه گوشی شیائومی، باید نگاهی به شیوه تاسیس و اسامی بنیانگذاران شیائومی داشته باشیم. برند شیائومی فعالیت خود را از سال 2010 میلادی بهعنوان یک شرکت نرمافزاری آغاز کرد. این شرکت توسط مدیرعامل کنونی شیائومی (لی جون) با بودجه حدود 41 میلیون دلار تاسیس شد. لی جون، پیش از تاسیس شیائومی در شرکت چینی Kingsoft مشغول به کار بود و ابتدا، وظیفهی توسعه اپلیکیشنهای موبایل، لپ تاپ و سایر دستگاههای الکترونیک را برعهده داشت. البته لی جون شیائومی را به تنهایی تاسیس نکرد و در این راه، لین بین نیز او را همراهی کرد که در حال حاضر بهعنوان نایب رئیس شرکت شیائومی مشغول به کار است. در سوابق کاری لین بین، فعالیت در بخش اینترنت اکسپلور شرکت مایکروسافت و فعالیت بهعنوان مدیر مهندسی در گوگل ذکر شده است.
گوانگپینگ ژو، لیو دی، وان جیانگ لی، هونگ فنگ و چوان وانگ، از دیگر بنیانگذاران شیائومی هستند و وظایفی همچون طراحی صنعتی، بازاریابی و معاونت این کمپانی را برعهده گرفتند. یکی از نخستین محصولات این برند، رابط کاربری MIUI بود که این روزها در انواع گوشی شیائومی از آن استفاده میشود. همانطور که میدانید MIUI بر پایهی اندروید توسعه یافته و هدف از ساخت آن، ارائه کاربردیتر نسبت به رابط کاربری اندروید بود. باید گفت که MIUI یک رابط کاربری عالی و مفید است که طی سالهای گذشته، به جایگاهی که لایقش بود دست یافت؛ هرچند که هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند با پایدارترین رابطهای امروزی برابری کند. در حال حاضر، MIUI رابط کاربری گوشی شیائومی و زیر مجموعههای این برند مانند پوکو و ردمی است و تعداد کاربران آن در سال 2020 به 330.7 میلیون رسید.
شیائومی در سال 2022 حدود 22.000 کارمند در اختیار داشت که رقم قابل توجهی است. همچنین، باید به این نکته اشاره کنیم که تنها راه درآمد غول تکنولوژی چینی از راه عرضه دستگاههای الکترونیکی نیست و این برند از راه تبلیغات و فروش حق اشتراک جهت دسترسی به برنامههای تلویزیونی و فیلمها و بازیها نیز کسب درآمد میکند. Xiaomi در زبان چینی به معنی ارزان است و در اکثر محصولات این برند مانند گوشی شیائومی و سایر دستگاه الکترونیک و گجتهای شیائومی متوجه ارزان بودن آنها نسبت به سایر رقبا میشوید. البته، دلیل اصلی نامگذاری شیائومی، به ارزان بودن محصولات مربوط نمیشود. Xiaomi میتواند معنای دانه برنج هم داشته باشد و لی جون نیز کلمه Xia را به مفاهیم بودایی نسبت میدهد و اظهار میکند که یک دانه برنج مانند یک کوه عظیم شگفتانگیز است. در واقع، شیائومی با نام خود میخواهد این مفهوم را به مردم منتقل کند که با چیزهای کوچک میخواهد کارهای بزرگ انجام دهد. همچنین، باید به شعار کمپانی شیائومی، یعنی فقط برای مردم (Only For Fans) نیز اشاره کنیم. در لوگوی شیائومی میتوانیم کلمه mi را ببینیم که در داخل یک کادر نارنجی رنگ قرار گرفته است. mi در واقع مخفف کلمه Mobile Internet است، اما مدیران شرکت شیائومی اظهار کردند که بهخاطر چالشهای گوناگونی که این برند تاکنون پشتسر گذاشته است، از mi میتوانید بهعنوان مخفف Mission Impossible (ماموریت غیرممکن) نیز یاد کنید.
قیمت گوشی شیائومی
پیش از این گفتیم که گوشیهای شیائومی به نسبت سایر اسمارتفونهای هم قیمت خود، امکانات و مشخصات بهتری دارند. به زبان ساده، شیائومی با کمترین قیمت، بهترین امکانات ممکن را به کاربران خود ارائه میدهد. اکنون این سوال مطرح میشود که آیا دلیل اصلی قیمت محصولات این برند فقط سیاستهای تجاری است یا کیفیت ساخت پایین باعث میشود که گوشیهای این برند با قیمت کمی روانه بازار شوند؟
از همان ابتدای کار شیائومی، اسمارتفونهای این برند با قیمت مناسبی روانه بازارها شدند و حتی گاهی اوقات قیمت گوشیهای این کمپانی به حدی کم بود که برخی از کاربران باور داشتند که گوشیهای شیائومی حتما مشکل خاصی دارند که با چنین قیمتی عرضه میشوند. در مجموع، فرقی نمیکند که بخواهید گوشیهای پرچمدار، بلک شارک یا ردمی و پوکو را خریداری کنید، چون در هر صورت، بعد از مقایسه قیمت آنها با سایر رقبای همرده شگفتزده میشوید. شاید فکر کنید که دلیل اصلی قیمت کم گوشی شیائومی استفاده از قطعهها و سختافزارهای قدیمی است. در این صورت باید گفت در ردمی K40 شاهد تراشه Dimensity 1200 بودیم که در سال 2021 بهعنوان یکی از تراشههای قدرتمند بازار شناخته میشد. با اینکه ردمی K40 به چنین چیپست قدرتمندی مجهز شده بود، اما قیمت آن از برخی اسمارتفونهای سامسونگ که با تراشه مشابهی روانه بازار شده بودند نیز کمتر بود. علاوهبراین، باید این نکته را بهخاطر بسپارید که طی سالهای گذشته، شیائومی یکی از بهترین برندهای تولیدکننده گوشیهای هوشمند بود و قطعا این عنوان به یک کمپانی که محصولات بیکیفیت عرضه کند تعلق نمیگیرد. بنابراین، با اطمینان میتوان گفت که دلیل قیمت کم محصولات شیائومی، کیفیت ساخت نامناسب نیست و حتی اسمارتفونهای این شرکت در برخی از موارد بهتر از گوشی موتورولا یا گوشی ایسوس عمل میکنند.
اکنون خالی از لطف نیست به این نکته اشاره کنیم که در سالهای گذشته، برخی از کاربران، از کمپانی شیائومی بهخاطر تقلید از گوشی اپل و عرضه اسمارتفونهای شبیه به آیفون انتقاده کردهاند. البته نمیتوان این انتقاد را به صورت قطعی تایید یا رد کرد، اما اگر با نظر این کاربران موفق باشید، باید به این موضوع دقت کنید که محصولات اپل با قیمت نجومی در بازار به فروش میرسند و عرضه یک محصول مشابه با قیمت کمتر، همچنان شگفتآور خواهد بود.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوشی شیائومی
یکی از عوامل موثر بر قیمت کم اسمارتفونهای شیائومی، سیاستهای این غول چینی است. شیائومی تلاش میکند که تعداد زیادی از دستگاههای خود را به فروش برساند و از طرف دیگر با فروش هر محصول سود کمتری کسب کند، یعنی روی فروش بیشتر و در عین حال سود کمتر تمرکز میکند. از طرف دیگر، برخی از کمپانیها مانند سامسونگ، سیاستهای دیگری را دستور کار خود دارند و ترجیح میدهند که میزان فروش خود را با افزایش سود کاهش دهند. البته هر دو روش در بلند مدت نتایج یکسانی را ثبت میکنند و نمیتوان گفت که از نظر سودآوری تفاوتی دارند. مثالی دیگری که برای درک بهتر این موضوع میتوانیم بیان کنیم، سود 60 درصدی از فروش گوشیهای آیفون است. به این صورت که سختافزار و قطعههای یک گوشی آیفون 13 فقط 36 تا 37 درصد از قیمت گوشی را دارند و این کمپانی آمریکایی نیز با افزایش قیمت محصولات خود، میخواهد سود خود را بیش از پیش افزایش دهد.
یکی دیگر از نکاتی که بر قیمت گوشی شیائومی تاثیر میگذارد و احتمالا با انتقاد شدیدی از سوی اکثر کاربران روبهرو میشود، حریم خصوصی کاربران اسمارتفونهای شیائومی است که در سال 2020، حاشیههای زیادی برای این شرکت به وجود آورد. شیائومی در گوشیهای خود یک مرورگر پیشفرض را نصب کرده است که تمام دادههای مربوط به وبگردی کاربر را به شرکت شیائومی ارائه میدهد، حتی اگر در حالت ناشناس (Incognito) مشغول به وبگردی باشد. قطعا بسیاری از کاربران با این چنین شرایطی موافق نیستند و با توجه به اینکه شیائومی میخواهد بازارهای غرب را تصاحب کند، دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک، شرایط حریم خصوصی شیائومی بهبود پیدا کند. البته تا این لحظه نیز شیائومی اقدامات متعددی جهت افزایش امنیت اطلاعات کاربران خود انجام داده که از جمله آنها میتوان به قابلیت لغو دسترسی برنامههای پیشفرض، امکان لغو تبلیغها و اعلانهای مربوط به شرکت و قابلیت درخواست توافقنامه سیاست حفظ حریم شخصی، هنگام استفاده از اپلیکیشنهای پیشفرض اشاره کرد. به هر حال، اگر امنیت اطلاعات برای شما اهمیت زیادی دارد و امکان ثبت و انتقال دادهها در گوشی شیائومی برای شما نگرانکننده است، میتوانید به خرید گوشی سامسونگ، موتورولا یا دیگر رقیب چینی این کمپانی، یعنی گوشی هواوی فکر کنید.
خرید گوشی شیائومی
همانطور که گفتیم، اسمارتفونهای شیائومی در بازارهایی که بیشتر متقاضیان آن از طرفداران محصولات ارزان قیمت هستند، فروش خوبی دارند و به همین جهت محبوبترین گوشیهای هوشمند شیائومی، در رده محصولات اقتصادی قرار دارند و تقریبا تمام آنها از امکانات قابل توجهی به نسبت قیمت خود برخوردار هستند. با این حال، اگر طرفدار این برند چینی هستید و بودجه شما برای خرید یک گوشی پرچمدار قدرتمند محدود نیست، میتوانید گوشی شیائومی 13 اولترا را تهیه کنید که بهعنوان یکی از قدرتمندترین اسمارتفونهای سال 2023 شناخته میشود. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که بسیاری از گوشیهای اقتصادی شیائومی در رنج قیمت کمتر از 15 میلیون در بازار داخلی به فروش میرسند، در حالی که قیمت Xiaomi 13 Ultra در بازار داخلی حدود 60 میلیون تومان است.
در این متن به بررسی گوشی شیائومی و تاریخچه این برند چینی پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید شیائومی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسمارتفون در جهان شناخته میشود، اما درآمد این شرکت فقط از طریق فروش گوشیهای هوشمند حاصل نمیشود. همچنین، شیائومی از همان سالهای ابتدایی فعالیت خود در کشور چین، آمار چشمگیری را در فروش گوشیهای هوشمند به ثبت رساند و ترجیح داد که فعالیت خود را به یک کشور محدود نکند و امروزه شاهد فروش اسمارتفونهای شیائومی در سراسر جهان هستیم.
شما میتوانید برای خرید و مقایسه انواع گوشی به فروشگاه اینترنتی بانی مد مراجعه کنید.