نام اصلی : اکبر عبدی آقاباقر
زمینه فعالیت : بازیگر سینما و تلویزیون
تاریخ تولد : ۴ شهریور ۱۳۳۹
محل تولد : اردبیل
نام فرزند: المیرا عبدی
مدرک تحصیلی : دیپلم
افتخارات : سیمرغ بلورین جشنواره فجر در سالهای 1378 و 1390
اکبر عبدی (زاده ۴ شهریور ۱۳۳۹) از بازیگران سینما و تلویزیون ایران میباشد. وی بیشتر در نقشهای کمدی بازی میکند و فیزیک بدنی خاصی دارد و صورت وی، امکان گریم شدید و ساختن چهرههای گوناگون، مانند نوجوانان و زنان را به وی میدهد. اکبر عبدی از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بوده است. بازیگری که طی سه دهه گذشته از حضورش در سینما و تلویزیون ایران آنقدر نقشهای عجیب ایفا کرده که در گوشه گوشه خاطرات سینما دوستان جایگاهی ویژه دارد. اکبر عبدی که درست سیسال پیش در چنین روزهایی برای اولین بار حضور در جلوی دوربین را با مجموعه تلویزیونی «محله بروبیا» تجربه کرد. این روزها پس از سهدهه با جلوهای دیگر بر سینماها ظاهر شده است. او پس از اینکه تعداد زیادی از مادران سینمای ایران از جمله جمیله شیخی، حمیده خیرآبادی، نیکو خردمند و… جهان فانی را وداع گفتند، جایگزین مادران سینمای ایران شده و اتفاقا از این آزمون نیز سربلند بیرون آمده است. حال نگاهی میکنیم به عجیبترین نقشهای اکبر سینمای ایران در پایان سومین دهه از عمر بازیگریاش. اکبر عبدی در جوانی وارد دنیای تصویر شد، اما در بدو حضورش در سن ۲۵ سالگی در نقش کودکان در مجموعه تلویزیونی «محله بروبیا» ظاهر شد. او آنقدر در این نقش خوش درخشید که اگر در خاطرات جملگی کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ جستوجو کنید، اکبر عبدی را بهخاطر دارند و البته کمتر کسی بهیاد میآورد که در کنار عبدی بازیگران دیگری همچون، محمود جعفری، حمید جبلی و حتی آتیلا پسیانی نیز حضور داشتند. البته گواهی دیگری بر این مدعا میتواند حضور اکبر عبدی در مجموعه سیزده قسمتی «بازهم مدرسهام دیر شد» باشد که از میان تمامیبازیگران جوان «محله برو بیا» فقط اکبر عبدی توانست به این مجموعه راه ابد و اتفاقا در همین نقش پسربچه تپل و بازیگوش به مخاطبان معرفی شد. اما این تمامیحضور اکبر عبدی در نقش کودکان نیست، زیرا او زمانی که در میانسالی نیز قرار داشت با بازی در فیلم «سفرجادویی» با کارگردانی ابوالحسن داووی، نقش کودکی و میانسالی اش را بازی کرد. او بارها در نقش کودکان ظاهر شد و هیچگاه این تصور را در ایفای نقشهایش ایجاد نکرد که او مردی است در میانسالی و برای همه مخاطبان حضور او در نقش کودکان باور پذیر بود. درخشش اکبر عبدی از «محله برو بیا» خبر از ظهور کمدین جدیدی میداد که سینمای تازه پا گرفته، پس از انقلاب اسلامینیازمند آن بود. عبدی خیلی زود به سینما معرفی شد و در فیلم کمدی «جنجال بزرگ» احمد شاکری به ایفای نقش پرداخت. اگرچه این فیلم شش سال بعد از ساخت اکران شد، اما استعداد قابل توجه اکبر عبدی آنچنان در میان سینماگران زمزمه میشد که او تا سال ۶۸ حضور در چهار فیلم کمدی، «مردی که موش شد»، « ماموریت»، «اجاره نشینها» و «گراند سینما» را تجربه کرد. او در جملگی نقشهایی که برعهده گرفت آنقدر درخشان ظاهر شد که به اد آوردن این آثار بدون اکبر عبدی غیرممکن مینماید. حضور عبدی در فیلمیمانند «اجاره نشینها» در کنار بازیگری همچون عزت الله انتظامیو کارگردان مولفی همچون داریوش مهرجویی نقطه عطف این دوران برای او بود و آغازی برای ایفای نقشهایی مهم تر در فیلمهای کارگردانانی با تجربه تر. این اتفاق با فیلم «مادر» زنده اد علی حاتمیافتاد و اکبر عبدی در نقش جوانی با بیماری شیزوفرنی آنقدر خوش درخشید که باعث شد سینمای ایران به داشتن چنین استعدادی ببالد. عبدی پس از این فیلم بسیاری از نقشهای جدی، کمدی و فانتزی را در سینمای ایران بازی و به ستاره سینمای ایران بدل شد. این موضوع حتی سبب شد که در فیلم «هنرپیشه» نقش خودش «اکبر عبدی» را نیز بازی کند. اکبر عبدی در دهه هفتاد با بازی در ۲۵ فیلم سینمایی طی یک دهه و کار کردن با کارگردانی همچون زنده اد علی حاتمی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، محمدرضا هنرمند، بهروز افخمیو… نقشهای پیچیده ای را بازی کرد که در جملگی آنها درخشش قابل ملاحظه ای داشت. اما دهه۷۰ اکبر عبدی نیازمند ارائه نقشی بود که بیش از گذشته تواناییهای او را نشان دهد. نقشی که با فیلم «آدم برفی» به سراغش آمد و اکبر عبدی توانست با ظاهر شدن در نقش یک زن و مرد، در این فیلم مهر تاییدی بر کارنامه هنری خود پس از یک دهه بزند. او در قالب ایفای نقش یک زن آنقدر خوش درخشید که بسیاری از سینماگران را به تحسین وا داشت، اما بیمهریهایی که به این فیلم در زمان اکران شد؛ باعث دلسردی عوامل و سازندگان این فیلم شد. اما نقطه اوج استعداد اکبر عبدی با «آدم برفی» و درست سرآغاز افول کارنامه هنریاش از همین فیلم آغاز شد. تهران امروز نوشت: او طی دودهه پس از شبحی در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت که تنها شبحی از اکبر عبدی گذشته را بههمراه داشت، هرچند نمیتوان به این موضوع اشاره نکرد که در همین آثار اکبر عبدی توانست لحظههای درخشانی را نیز ثبت کند ولی هرگز به دوران اوج خود باز نگشت. اما در سرآغاز چهارمین دهه از حضور اکبر عبدی در عرصه بازیگری، او در نقشی ظاهر شده که میتواند نوید دهنده دوران جدیدی از درخشش اکبر عبدی در عرصه بازیگری باشد. او این روزها در نقش یک «مادر» در فیلم «خوابم میآد» ظاهر شده که آنقدر این نقش را قابل پذیرش ایفا کرده، که نوید این موضوع را میدهد که اکبر عبدی دوباره به سطح اول بازیگری سینما بازگردد و دوباره نقشهای پیچیده با هنرنمایی حسی این بازیگر در پرده نقرهای سینما ثبت شود.
اکبر عبدی در مراسم اختتامیه سی امین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰ ضمن انتقاد از روند برگزاری و داوری جشنواره اظهار کرد بایستی برای بازی در فیلم ای ایران جایزه سیمرغ بلورین دریافت می کردم عبدی همچنین در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ به عنوان میهمان در برنامه پارک ملت حضور یافت و گله هایی از دستمزد حاصل از بازی اش در فیلم سینمایی اخراجیها کرد.وی در این برنامه محمد رضا شریفی نیا را پول دوست خواند.
جوایز :
اکبر عبدی در سال ۱۳۷۸ برای بازی در فیلم مادر ساخته علی حاتمی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر شد. وی همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی امین جشنواره بین المللی فجر برای نقش آفرینی در فیلم خوابم میآد ساخته رضا عطاران میباشد.
فیلمشناسی :
سال | نام فیلم | نام کارگردان | نقش |
---|---|---|---|
۱۳۹۰ | خوابم میآد | رضا عطاران | مادر خانواده |
۱۳۹۰ | بچگیتو فراموش نکن | جلال فاطمی | |
۱۳۹۰ | تلفن همراه رئیس جمهور | علی عطشانی | |
۱۳۹۰ | جابجا | علی توکل نیا | |
۱۳۸۹ | اخراجیها ۳ | مسعود دهنمکی + نویسنده | بایرام لودر |
۱۳۸۹ | مصادره | ایرج قادری | |
۱۳۸۸ | شرط اول | مسعود اطیابی | |
۱۳۸۸ | زمهریر | علی روئینتن + نویسنده | |
۱۳۸۸ | افراطیها | جهانگیر جهانگیری | |
۱۳۸۷ | چشمک | جهانگیر جهانگیری | عزیز |
۱۳۸۷ | اخراجیها ۲ | مسعود دهنمکی + نویسنده | بایرام لودر باقالی |
۱۳۸۷ | کیش و مات | جمشید حیدری | |
۱۳۸۷ | در شب عروسی | رضا قهرمانی | |
۱۳۸۷ | دلداده | قدرتالله صلح میرزایی | |
۱۳۸۷ | نظام از راست | محمدرضا ورزی | |
۱۳۸۶ | کلاغ پر | شهرام شاهحسینی | |
۱۳۸۶ | مظفرنامه | محمدرضا ورزی | مظفرالدین شاه |
۱۳۸۵ | اخراجیها | مسعود دهنمکی + نویسنده | بایرام لودر باقالی چه هیکل باحالی |
۱۳۸۵ | قاعدهٔ بازی + نویسنده | احمدرضا معتمدی | نارگیل |
۱۳۸۵ | گوشواره | وحید موسائیان | |
۱۳۸۵ | هدف اصلی | قدرتالله صلح میرزایی | |
۱۳۸۱ | کفشهای جیرجیرکدار | شاپور قریب | |
۱۳۸۰ | تارزن و تارزان | علی عبدالعلیزاده + نویسنده | |
۱۳۸۰ | نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ | ابوالحسن داوودی | یارولی (عموی باران) |
۱۳۷۹ | علی و دنی | وحید نیکخواه آزاد | سرکار استوار |
۱۳۷۸ | دارا و ندار | فریدون حسنپور + نویسنده | خسرو |
۱۳۷۷ | جنگجوی پیروز | مجتبی راعی + نویسنده | |
۱۳۷۷ | چشم عقاب | شفیع آقامحمدیان | |
۱۳۷۶ | بدلکاران | مهدی صباغزاده | |
۱۳۷۶ | پنجه در خاک | ایرج قادری + نویسنده | |
۱۳۷۵ | شب روباه | همایون اسعدیان + نویسنده | |
۱۳۷۵ | عشق گمشده | شهرام اسدی + نویسنده | |
۱۳۷۴ | پاکباخته | غلامحسین لطفی | استوار خراسانی |
۱۳۷۴ | مرد آفتابی | همایون اسعدیان | اکبر |
۱۳۷۴ | یک داستان واقعی | ابوالفضل جلیلی + نویسنده | |
۱۳۷۳ | آدم برفی | داوود میرباقری + نویسنده | عباس |
۱۳۷۳ | آرزوی بزرگ | خسرو شجاعی + نویسنده | |
۱۳۷۳ | آقای شانس | رحمان رضایی | |
۱۳۷۳ | تحفهٔ هندی | محمدرضا زهتابی + نویسنده | |
۱۳۷۳ | رویای نیمه شب تابستان | داریوش مؤدبیان + نویسنده | |
۱۳۷۳ | سفر بخیر | داریوش مؤدبیان + نویسنده | |
۱۳۷۲ | روز فرشته | بهروز افخمی + نویسنده | دجین |
۱۳۷۱ | هنرپیشه | محسن مخملباف + نویسنده | اکبر عبدی |
۱۳۷۰ | دلشدگان | علی حاتمی + نویسنده | |
۱۳۷۰ | سیرک بزرگ | اکبر خواجویی + نویسنده | |
۱۳۷۰ | مدرسهٔ پیرمردها | سیدعلی سجادی حسینی | |
۱۳۷۰ | ناصرالدین شاه آکتور سینما | محسن مخملباف + نویسنده | ‘ملیجک |
۱۳۶۹ | در آرزوی ازدواج | اصغر هاشمی + نویسنده | |
۱۳۶۹ | سفر جادویی | ابوالحسن داوودی + نویسنده | دکتر رضا کمالی |
۱۳۶۸ | ای ایران | ناصر تقوایی + نویسنده | سرگرد مکوندی |
۱۳۶۸ | دزد عروسکها | محمدرضا هنرمند + نویسنده | گنجو |
۱۳۶۸ | ریحانه | علیرضا رئیسیان + نویسنده | |
۱۳۶۸ | مادر | علی حاتمی + نویسنده | |
۱۳۶۷ | گراند سینما | حسن هدایت + نویسنده | |
۱۳۶۶ | غریبه | رحمان رضایی + نویسنده | |
۱۳۶۵ | اجاره نشینها | داریوش مهرجویی + نویسنده | |
۱۳۶۵ | مأموریت | حسین زندباف + نویسنده | آقا تقی |
۱۳۶۴ | مردی که موش شد | احمد بخشی | |
۱۳۶۳ | جنجال بزرگ | سیاوش شاکری | محسن |