چطور با استرس ناباروری کنار بیایید؟

با مجله اینترنتی برگک در یک مطلب تازه از زنان همراه باشید :

درمان ناباروری مردان

زنان و مردان نسبت به استرس ناباروری واکنش های متفاوتی از خود نشان می‌دهند

 

احساساتی هستند که بدون اینکه درآن شرایط قرار نگیرید نمی‌توانید در مورد آن قضاوت کنید یا نسخه‌ای برای دیگران بپیچید. برای مثال فشار و استرسی که یک مرد یا زن نابارور تجربه می‌کنند تنها به خاطر مشکل ناباروری نیست. گاهی نسخه‌های در ظاهر دوستانه عده‌ای برای این دسته از افراد از مشکلات ناباروری هم سخت‌تراست. بیایید ببینیم که استرس ناباروری چه مشکلاتی را برای افراد نابارور ایجاد می‌کند و راهکار مدیریت این احساس‌ها چیست.

افکاری که خواب را حرام می‌کند
استرس ناباروری و افکار آزاردهنده‌ای که افراد نابارور تجربه می‌کنند از ذهن خودشان شروع می‌شود.از زمانی که متوجه می‌شوید شما یا همسرتان نابارور هستید مدام در حال فکر کردن هستید؛ اینکه نتیجه آزمایش بعدی چه می‌شود، اگر جواب مجددا منفی باشد چه قدمی باید برداشت، جواب سوالات خانواده نزدیک را چه باید داد و صدها فکر منفی دیگر آرامش را از شما می‌گیرد. مخصوصا وقتی زن و شوهر جوانی را می بینید که صاحب فرزند هستند علامت سوال‌های بیشتری در ذهنتان شکل می‌گیرد و در نهایت به خودتان می‌گویید: چرا من!

این اصل کلیدی را در ذهنتان جای دهید که شما تنها قادر به کنترل چیزهایی هستید که توان آن را دارید. در مورد چیزهایی که از کنترل شما خارج است همه توانتان را به کار بگیرید اما در نهایت سعی کنید آن را رها کنید.افراد نابارور مدام به احساس ترحم و قضاوت دیگران در مورد خودشان فکر می کنند و زندگی را به کام خودشان تلخ می‌کنند. یادتان باشد چه بارور باشید چه نباشید مردم همیشه حرفی برای گفتن دارند. در این شرایط مدیتیشن و یوگا از جمله کارهایی است که در کنترل افکار منفی و آزاردهنده به کمکتان می‌آید.

دردی شبیه سرطان
زنان و مردان نسبت به استرس ناباروری واکنش های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. این فشارها و استرس در زنان بیشتر از مردان است. محققان می‌گویند تجربه احساسی که یک زن نابارور متحمل می شود مانند تجربه سرطان است. علاوه بر این داروهایی که برای درمان ناباروری به زنان تجویز می شود حالاتی مانند زمان عادت ماهیانه در زنان به وجود می آورد. در این شرایط زنان تمایل به اشک ریختن دارند و حالت افسردگی و غصه را تجربه می‌کنند.

تاثیر ناباروری بر روی روابط زناشویی
بهتر است با خودتان روراست باشید و واقعیت را با همه تلخی اش بپذیرید. چه خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید استرس ناباروری بر روی احساسی که نسبت به خودتان دارید و حتی بر روی روابط زناشویی تان تاثیرات عمیقی بر جای می گذارد. حتی این اتفاق ممکن است روی دید کلی که نسبت به زندگی دارید هم اثراتی بر جای بگذارد. اما دانستن این حقایق نباید باعث شود که دست روی دست بگذارید و اجازه دهید روابط زناشویی و یا اعتماد به نفستان دچار آسیب شود. در مورد احساساتی که دارید حتما با همسرتان صحبت کنید و او را از احساسات و استرس‌هایی که تجربه می‌کنید باخبر سازید. به راه حل‌های جایگزین مانند فرزند خواندگی یا درمان در خارج از کشور فکر کنید.

بر روی کارهای دیگر متمرکز شوید
اجازه ندهید که استرس ناباروری همه وقت و توان شما را بگیرد. کارها و سرگرمی‌های مورد علاقه تان را فهرست کرده و تمرکزتان را روی امور دیگر زندگی‌تان بگذارید. برای مدتی غصه ناباروری‌تان را فراموش کنید و دست از انتظار بکشید. به افکارتان تنها به عنوان یک ناظر نگاه کنید و دوباره به امور جاری زندگی‌تان مشغول شوید.

حمایت دیگران را به دست آورید
در شرایطی که در حال انجام آزمایشات و درمان‌های مربوط به بارداری هستید باید بیشتر از همیشه مراقب روابط خانوادگی و یا دوستانه خود باشید. برای مثال ممکن است ارتباط با افرادی که صاحب بچه هستند یا دوستانی که مدام از وضعیت درمان شما سوال می‌پرسند وکلافه‌تان می‌کنند را محدود کنید. البته به صورت موقت چون کناره گیری از جمع های دوستانه راه حل منطقی برای رویارویی با استرس ناباروری نیست. این راه حل برای اوقاتی که تنش و استرس شما از کنترلتان خارج شده می‌تواند برای دوره ای کوتاه جواب دهد اما در درازمدت باید به دنبال روبه رو شدن با حقیقت باشید و روابط دوستانه و خانوادگی خود را از سر بگیرید.

تحرک داشته باشید
تحرک باعث آزاد شدن اندورفین که همان هورمون شادی است شده و استرس ناباروری را تا حدود زیادی کم می‌کند. در این حالت راحت‌تر می‌توان با مسائل و چالش‌ها روبه رو شد. مخصوصا قدم زدن که یک ورزش بدون هزینه و با کمتریت عوارض ممکن است در این حالات روحی به شما کمک زیادی می کند. اگر به باشگاه ورزشی می روید و همزمان تحت درمان ناباروری هستید حتما این موضوع را با مربی‌تان در میان بگذارید چون ممکن است مربی شما را از انجام یک سری حرکات های ورزشی منع کند و بالعکس حرکاتی خاص را برای وضعیت شما پیشنهاد دهد.

زمان گریه
این روزها روانشناسان برای هر دردی راهکارهای خاص خودشان را دارند. شاید از خیلی ها شنیده باشید که نباید غصه خورد و گریه کردن هیچ دردی را درمان نمی کند. گریه یک واکنش طبیعی برای کم کردن آثار غم و غصه است بنابراین می‌توان گاهی از آن برای بهبود حالتان استفاده کنید. حتی برای غصه خوردن و تخلیه روحی خود نیز زمان خاصی را در نظر بگیرید. برای مثال در یک مکان آرام و به دور از صدای مزاحم بنشینید و خودتان را تخلیه کنید. اما برای این حالت هم باید زمان پایانی را در نظر بگیرید و تمام روزهای زندگی تان را صرف غصه خوردن نکنید. در کنار ساعات اشک ریختن زمانی را به تفریحات مورد علاقه خود اختصاص دهید. خود را به یک فنجان چای یا قهوه مهمان کنید، موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید و یا به یک دوست و یا عزیزی که با او حس خوبی را تجربه می کنید تماس برقرار کنید.

 

منبع: niniban.com

 


منبع:
http://www.beytoote.com/wedlock/bardari/diagnosis5-male-infertility.html

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای زنان

مجله اینترنتی برگک آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up