واقعا تغییر چقدر سخت است از دیدگاه روانشناسی ؟

واقعا تغییر چقدر سخت است از دیدگاه روانشناسی ؟

تغییر کردن

تغییر سخت است. ما اغلب آن را می شنویم، اغلب آن را می گوییم، و در نهایت آن را باور می کنیم. با این وجود، تغییر چیزی است که ما نیز آرزو می کنیم و برای آن تلاش می کنیم. خواه این تغییر شامل ترک یک عادت بد، ایجاد یک مهارت جدید یا ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی باشد، همه ما تمایل به ایجاد تغییر در زندگی خود را تجربه کرده ایم.

در حالی که تغییر نیازمند تلاش، انعطاف‌پذیری، برنامه‌ریزی و حمایت است، رویکردهایی برای تغییر وجود دارد که آن را دشوارتر می‌کند.

چه چیزی باعث تغییر می شود؟

اما اول، چه عواملی باعث تغییر در زندگی ما می شوند؟

1)گذر زمان: اولین عامل گذر زمان است. زمان پیش می رود و ما هم همینطور. در نتیجه، تغییر صرفاً به دلیل گذر زمان رخ می دهد.

چه چیزی باعث تغییر می شود

برای این عامل می دانیم که این اتفاق خواهد افتاد و طبیعی است. بزرگ شدن، ترک خانه والدین، تشکیل خانواده خود و غیره نمونه هایی از این تغییرات هستند.

2)شرایط یا رویدادهای پیش بینی نشده

دلیل دوم تغییرات، شرایط یا رویدادهای پیش بینی نشده ای است که خارج از کنترل ما هستند. نمونه هایی از این تغییرات عبارتند از از دست دادن شغل، بیماری، زوال اقتصادی و غیره. مرگ گرچه طبیعی است، نمونه دیگری از این عامل است.

3)تغییر خود

و سومین عاملی که باعث تغییر می شود از خود ما سرچشمه می گیرد. مسلماً، ما سخت در مقابل تغییر مقاومت می کنیم، به خصوص از جانب کسانی که از خارج می آیند. اما، انسان نیز مستعد توسعه است.

چرا تغییر سخت است؟

تغییر دادن خیلی چیزها در یک زمان

1. تغییر دادن خیلی چیزها در یک زمان

تلاش برای تغییر چندین متغیر به طور همزمان، معایب زیادی دارد. می تواند تمرکز شما را از بین ببرد. ایجاد تغییرات همزمان در بسیاری از جنبه های زندگی شما نیاز به مدیریت دقیق دارد. ممکن است شما را گیج کند. تغییر مستلزم مقاومت در برابر الگوهای رفتاری تثبیت شده است، به این معنی که شما در برابر فرآیندهای ناخودآگاه و خودکار در مغز که برای آسان‌تر کردن زندگی طراحی شده‌اند، کار خواهید کرد. مقاومت در برابر آنچه قبلاً یک عادت شکل‌گرفته است، نیازمند تلاش است، که ممکن است اگر مجبور باشید همزمان در چندین جبهه کار کنید، ممکن است در پایان روز شما را تحلیل ببرید.

2. یک تغییر مستلزم تغییرات دیگری است

تغییر یک عادت شامل تغییرات کوچک دیگری است که باید از آن آگاه باشید و برای آن آماده باشید. بیایید به مثال کاهش وزن برگردیم. شما تصمیم می گیرید روش غذا خوردن خود را تغییر دهید. شما باید یک رژیم غذایی انتخاب کنید – با یک متخصص تغذیه مشورت کنید، کالری را محدود کنید_ هزاران انتخاب دارد وجود دارد. پس از انتخاب خود، باید تغییرات دیگری را نیز اعمال کنید. به عنوان مثال، از کجا برای خرید مواد غذایی خرید می کنید، چه چیزی می خرید، چگونه آن را تهیه می کنید، چگونه آن را سرو می کنید، زمانی که آن را می خورید و غیره. توجه نکردن به همه این تغییرات کوچک ممکن است تلاش شما برای تغییر یک عادت را خنثی کند. همچنین می توانید برای یک تغییر ریشه ای مداوم می توانید مشاوره روانشناسی از وبسایت yariway دریافت کنید.

3. وضع موجود راحت است

یکی دیگر از دلایل اصلی که تغییر را دشوار می کند این است که ما آمادگی و تمایل به تغییر را نداریم. ممکن است در جایی که هستیم راحت باشیم و حتی از قدم گذاشتن در ناشناخته ها بترسیم. تا زمانی که وضعیت فعلی ما آسایش و امنیت را برای ما فراهم کند، ایجاد تغییر دشوار خواهد بود. صحبت در مورد تغییر و انجام کاری برای آن دو چیز متفاوت هستند. پروچاسکا و دی کلمنته در مدل فرانظری تغییر خود، مراحل مختلفی را که افرادی که به دنبال تغییر هستند طی می کنند (پیش تفکر، تفکر، آماده سازی، اقدام، نگهداری، خاتمه) توصیف می کنند تا تفاوت بین خواستن تغییر و انجام کاری در مورد آن را نشان دهند.

4. مزایای نامشخص تغییر

علاوه بر اینکه در جایی که هستیم خیلی راحت هستیم، یا اینکه خیلی از ایجاد تغییر می ترسیم، چیزی که باعث می شود تغییر سخت به نظر برسد این است که ما واقعاً متقاعد نشده ایم که بعد از ایجاد تغییر چقدر زندگی بهتر خواهد شد. آیا این همه تلاش ارزشش را دارد؟ چگونه قرار است زندگی من بهتر شود؟ چگونه قرار است روابط من بهتر شود؟

فقدان فایده واضح، متقاعد کردن خود را برای تلاش برای چیزی که جذابیت آن مشهود نیست، دشوار می کند. ما ممکن است وضعیت فعلی خود را دوست نداشته باشیم، اما اگر وضعیت مطلوبی برای آرزو وجود نداشته باشد، تغییر زائد می شود. ناتوانی در تصور اینکه زندگی پس از تحول چگونه خواهد بود، انگیزه ما را کاهش می دهد.

5. تغییر گسترده و مبهم است

جان نورکراس روانشناس که در علم تغییر تخصص دارد، در کتاب تغییر شناسی خود، چهار دسته اصلی از چیزهایی را که افراد تمایل به تغییر آنها را ابراز می کنند، شناسایی می کند: دسته اول شامل «افراط در رفتار» است. این تغییرات عادات نامطلوبی را هدف قرار می دهد که منجر به مصرف بیش از حد می شود، مانند نوشیدن بیش از حد الکل، تماشای بیش از حد تلویزیون، یا صرف پول زیاد برای خرید آنلاین.

دسته دوم شامل «بهبودهای رفتاری» است. این تغییرات شامل توسعه مهارت های جدید یا افزودن شیوه های جدید به زندگی ما می شود. نمونه هایی از این نوع تغییر شامل یادگیری نواختن یک ساز موسیقی، ورزش بیشتر یا تمرین مدیتیشن به طور منظم است.

دسته سوم شامل تغییرات در روابط بین فردی، تلاش برای ارتقای روابط است. این تغییرات می تواند از داشتن رابطه بهتر با طرف مقابل تا گسترش شبکه اجتماعی شما متغیر باشد.

آخرین دسته تغییر، چیزی است که من آن را ارتقاء کیفیت زندگی می نامم. اینها تغییرات سطح بالاتر، گسترده تر و با تعریف کمتری هستند که در اهداف یا اهداف خودسازی برای زندگی بهتر منعکس می شوند.

اما نوع تغییرات ارتقای کیفیت زندگی گسترده و تعریف نشده است. چگونه طرز فکرم را تغییر دهم، چگونه انسان بهتری شوم، چگونه زندگی ام را تغییر دهم؟ تا زمانی که آنها را به اجزای خاص و قابل اندازه گیری تقسیم نکنیم، این نوع تغییرات به احتمال زیاد ناتمام باقی می مانند.

6. به سرعت از تلاش ها دست کشیدن

دلیل دیگری که تغییر را دشوار جلوه می دهد بی حوصلگی است. وقتی نتایج را سریع نمی بینیم، انگیزه ای برای ادامه تلاش برای تغییر نخواهیم داشت. و بدون تلاش نتیجه ای حاصل نمی شود. تسلیم شدن خیلی سریع به این دلیل است که بسیاری از رژیم ها کارساز نیستند، چرا بسیاری از ما به طور منظم ورزش نمی کنیم، و چرا بسیاری از مردم احساس می کنند در زندگی گیر کرده اند.

به طور خلاصه

این یک واقعیت غیرقابل انکار است که تغییر دشوار است. قابل درک است که عواملی که باعث تغییر می شوند بر نحوه برخورد ما با آن تأثیر خواهند داشت.

با این حال، این بدان معنا نیست که یک عامل تغییر آسان تر از دیگری است. علاوه بر این، دلایل متعددی وجود دارد که چرا تغییر دشوار است.با این حال، علی‌رغم این مشکلات، کارهایی وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم تا تغییر و تحول را با چالش‌های کمتری انجام دهیم.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up