راهنمای خرید بهترین سمپاش

راهنمای خرید بهترین سمپاش

راهنمای خرید بهترین سمپاش

در کشاورزی و باغداری استفاده از نهاده ها مثل انواع کود و آفتکش نقش مهمی در سلامت محصول و ثبات درآمد تولیدکننده دارد. در این مقاله که توسط مشاوران کشاورزی از فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی تهیه و تنظیم شده قصد داریم درباره انواع سمپاش، کاربردها و تفاوت‌های آنها صحبت کرده تا شما را در خرید بهترین سمپاش مورد نیازتان یاری کنیم. در ادامه به معرفی انواع سم پاش و انتخاب بهترین نوع آن بر حسب نیاز شما می پردازیم که خرید سپماش را با اطمینان خریداری کنید:

.

انواع سمپاش

 سمپاش های دستی
 سمپاش های شارژی
 سمپاش های موتوری
 سمپاش های ماشینی

سمپاشی

سمپاش دستی

منظور از سمپاش دستی سمپاش هایی‌ است که در دست می گیریم یا روی شانه قرار می دهیم. در سمپاش های دستی فشار مورد نیاز برای پرتاب محلول، از طریق تلمبه و به وسیله نیروی انسان تأمین می شود.

سمپاش دستی تلمبه‌ای برای استفاده در فضاهای کوچک مناسب است. این سمپاش ها در حجم های مختلف مثل 2، 5، 8، 10 و 20 لیتری در بازار موجود می باشند. معمولا سمپاش های دستی با مخزن کوچکتر از 10 لیتر به حالت دوشی و بزرگتر از 10 لیتر به حالت کوله پشتی روی شانه اپراتور قرار می گیرند.

سمپاش شارژی

سمپاش های شارژی انرژی مورد نیاز خود را از طریق باتری تامین می‌کنند. این سمپاش ها برای استفاده در فضاهای بزرگتر به کار گرفته می شوند. سمپاش های شارژی اکثرا به صورت کوله ای مورد استفاده قرار می گیرند تا حجم بالای سمپاشی و وزن سمپاش کاربر را خسته نکند. این نوع سمپاش ها دارای ظرفیت های مختلف هستند. سمپاش های شارژی به دو دسته تک کاره و دوکاره تقسیم بندی می شوند.

آن دسته از سمپاش های شارژی که فقط با باتری قابل استفاده هستند و در صورت اتمام شارژ باتری، توانایی کار با آن از بین می رود را سمپاش های شارژی تک کاره می نامند.

اما دسته دیگری از سمپاش های شارژی وجود دارند که پس از اتمام شارژ باتری آنها، می توان به کمک تلمبه و به روش دستی عملیات سمپاشی را ادامه داد. به این سمپاش ها، سمپاش های شارژی دوکاره می گویند.

سمپاش موتوری

در سمپاش‌های موتوری به جای نیروی دست انسان از یک پمپ دوار برای پرتاب سم استفاده می‌شود.

سمپاش پشتی موتوری لانسی

در طراحی ساخت سمپاش پشتی موتوری، استفاده از یک موتور ساده بنزینی همراه با سیستم پمپ هیدرولیکی در کنار مخزنی با حجم 20 تا 25 لیتر در نظر گرفته شده است. از آنجایی که این نوع سمپاش باید به حالت کوله پشتی بر دوش اپراتور سوار شود، طراحی آن را همراه با وزن متعادل در حجمی در نظر می گیرند که برای حمل توسط افراد راحت باشد.در سمپاش پشتی موتوری، لانس یا دسته با یک شیلنگ کوتاه به پمپ وصل شده است و سم را تا فاصله حدودا 10 متر پرتاب می‌کند. این لانس سبب می‌شود سمپاش قابلیت تغییر قطر قطره‌های سم، تغییر در زاویه پاشش و در نتیجه سمپاشی باکیفیتی را داشته باشد.

سمپاش پشتی موتوری خرطومی (اتومایزر)

در سمپاش اتومایزر پشتی از جریان شدید هوا برای تولید قطرات سمی استفاده می‌شود. این عمل از طریق یک توربین ساده و نصب شده بر روی محور مرکزی یک موتور دوزمانه انجام می شود. این نوع سمپاش صرفا ویژه سمپاشی مزارع طراحی شده است و برای سمپاشی حشره کش ها، قارچ کش ها، گردپاشی، گرانول پاشی و شعله‌افکنی مناسب است؛ ولی برای سمپاشی علف‌کش ها مناسب نیست.

سمپاش میکرونر پشتی

یکی از سمپاش‌های نسل جدید است که از نیروی گریز از مرکز برای شکستن محلول استفاده می کند. در این سمپاش ها سم در یک پیاله یا استوانه قرار گرفته و با کمک یک موتور چرخان با دور بالا قطرات سم را به صورت یکنواخت به اطراف می پراکند. کیفیت سمپاشی با میکرونر پشتی بسیار عالی است زیرا محلول را به شکل ذرات پودری یا مه از نازل‌ها خارج می‌کند.

سمپاش فرغونی (چرخدار موتوری)

سمپاش های فرغونی نیز در گروه سمپاش های موتوری قرار می گیرند. از آنجایی که این نوع سمپاش و ملحقات آن روی یک شاسی فرغون مانند قرار می گیرد به این اسم شهرت پیدا کرده است. سمپاش فرغونی کاربری باغی دارد و معمولا برای مزارع مناسب نیست. سمپاش فرغونی برای سمپاشی درختان بلند بهترین انتخاب است. همچنین با نصب نازل تی جت در این نوع سمپاش، میتوان برای سمپاشی علف‌کش‌ها هم استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در این روش سمپاشی احتمال له شدن چند درصد از گیاهان به دلیل تردد اپراتور و شیلنگ وجود دارد. حجم خروج سم از سمپاش فرغونی بسیار زیاد است و اپراتور در این روش ایمنی کمی دارد. از مزایای سمپاش فرغونی وصل شدن همزمان چند شیلنگ و سمپاشی در کمترین زمان است.

سمپاش پرتابل زنبه‌ای

سمپاش پرتابل یا سمپاش موتوری زنبه ای شبیه سمپاش فرغونی است ولی با دو تفاوت:

1.مثل فرغونی چرخ ندارد و به راحتی حتی در مناطق کوهستانی قابل حمل است.

2.مخزن ندارد و شیلنگ‌های مکش آن می‌توانند موقتا روی هر مخزن و تانکری نصب شود.

بنابراین در استفاده از سمپاش زنبه‌ای له‌شدگی نداریم و امکان استفاده از مخازن بزرگتر برای مساحت‌های وسیع‌تر هم وجود دارد. سمپاش زنبه‌ای درباغ‌ها، گلخانه‌ها، فضای سبز و حتی مرغداری و دامداری استفاده می‌شود.

سمپاش ماشینی

سمپاشی ماشینی در مساحت‌های بالا انجام می‌شود و مزایایی از قبیل حمل و نقل آسان، صرفه‌جویی در هزینه‌های کارگری و سرعت عملکرد بالا دارد.

سمپاش پشت تراکتوری بوم دار

این سمپاش تراکتوری مدرن مخصوص مزرعه‌های وسیع است. در ایران چون معمولا زمین مزارع همواری لازم را ندارد از بوم بیشتر از 8 متر استفاده نمی‌شود. در این مدل سمپاش با تغییر پمپ که معمولا از نوع دیافراگمی است و جایگزینی آن با پمپ پیستونی، در صورت ضرورت می توان از طریق نصب شیلنگ و لانس برای سمپاشی باغ ها استفاده کرد.

سه مدل سمپاش تراکتوری بوم‌دار داریم:

1.سوارشونده: به شافت PTO و دو بازوی هیدرولیک برای حمل شدن نیاز دارد.
2.کششی: برای تامین انرژی پمپ صرفا از شافت PTO استفاده می شود. با نصب سمپاش بر روی یک شاسی دارای دو چرخ نیازی به استفاده از بازوهای هیدرولیک نیست.
3.خودکششی: به هیچگونه ماشینی نیاز ندارد و به تنهایی یک سمپاش ماشینی محسوب می‌شود.

سمپاش پشت تراکتوری توربولاینر

کاربری سمپاش توربولاینر یا توربین‌دار در باغ‌های وسیع و مزارع نیمه‌مکانیزه است. این سمپاش به وسیله چند پمپ پیستونی محلول سم را به سمت نازل‌ها برده و به کمک چند فن قطرات سم را به شکل اتمیزه پرتاب می‌کند. بهره‌وری و راندمان بالا، کاهش چشمگیر هزینه‌های کارگری و یکنواختی بالای قطرات سم از مزایای سمپاش توربولاینر است که در دو مدل سوارشونده و کششی موجود است.

چند نکته پایانی

در خرید سمپاش مساحت باغ یا مزرعه، هدف از سمپاشی، قدرت موتور سمپاش، میزان مصرف محلول، راندمان و از همه مهم‌تر میزان یکنواختی قطرات سم را مورد توجه قرار دهید.

هنگام استفاده از سمپاش به نکات ایمنی توجه کنید.

مشاوره کشاورزی

با توجه به اینکه استفاده از سموم کشاورزی و برداشت محصولات با کیفیت برای تمام کشاورزان اهمیت ویژه ای دارد. مشاوره کشاورزی در اینجا می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای دریافت مشاوره کشاورزی با پلن های مختلف به وبسایت کشاورزباشی مراجعه و بسته مورد نیاز خود را انتخاب کنید. کارشناسان برای ایجاد پروفایل اختصاصی با شما تماس گرفته و بر اساس برنامه مورد نیاز شما مشاوره کشاورزی اختصاصی ارائه خواهند داد.

پیروز و پاینده باشید.

.

4.8/5 - (42 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up