10 ترفند کاربردی برای مراقبت از سالمند بداخلاق

یکی از معضلات افرادی که مسئولیت مراقبت از سالمندان را برعهده می گیرند، بروز نوسانات خلقی و رفتاری از سوی افراد سالمند است.

ترس از دست دادن استقلال و تاثیرات مشکلات جسمی و روانی، از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر اخلاق سالمندان است.

علت بداخلاقی سالمند هر چه که باشد، نحوه واکنش اطرافیان به رفتار سالمند می تواند به صورت چشمگیری، نتیجه متفاوتی در رفتار سالمند ایجاد کند.

بنابراین در شرایطی که پرستار سالمند بر مهارت های برقراری ارتباط موثر با سالمند مسلط باشد، احتمال بروز نوسانات خلقی در سالمند کاهش پیدا می کند.

نکات بیان شده در این مقاله به شما کمک می کند که در روبرویی با سالمندان بداخلاق مدیریت بهتری بر رفتار خود و حل تعارضات موجود داشته باشید:

10 ترفند کاربردی برای مراقبت از سالمند بداخلاق

صبور باشید

یکی از مهم ترین ترفندهای پرستاری از سالمند بداخلاق، حفظ صبر و شکیبایی در هنگام برقراری ارتباط با سالمند است.

در هنگام مکالمه با سالمند توقع نداشته باشید که همه مشکلات و مسائل موجود را در طی یک مکالمه حل و فصل کنید!

شاید برای حل یک مشکل مجبور شوید بارها نگرانی های خود را در مورد موضوع بیان کنید و نظر سالمند را جویا شوید بنابراین سعی کنید که همواره صبور بمانید.

به خاطر داشته باشید که هرگز در طی یک مکالمه، اطلاعات بیش از حد را با سالمند در میان نگذارید، زیرا این کار نتیجه ای جز ترس و اضطراب خارج از کنترل سالمند نخواهد شد.

برای نظرات سالمند ارزش قائل شوید

اگر به تازگی مسئولیت مراقبت از یک سالمند را بر عهده گرفته اید و اطلاعات چندانی در مورد انجام این کار ندارید ممکن است گاهی در دام دعوا و مشاجره با سالمند گیر بیفتید.

در هنگام مکالمه با سالمند از هرگونه بحث، اولتیماتوم دادن و مشاجره پرهیز کنید زیرا این کار با نتایج بسیار نامطلوبی بر رابطه همراه خواهد بود.

در عوض، بهتر است که در هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل مرتبط با سالمند همیشه نظر وی را مورد توجه قرار دهید و با این کار به سالمند احساس توانمندی و قدرت بدهید.

از کلمات مناسب استفاده کنید

هرگونه انتقاد از رفتار سالمند و قضاوت اعمال وی ممکن است سالمند را در حالت تدافعی قرار دهد.

بنابراین حتی اگر سالمند به صورت کامل توانایی مدیریت زندگی خود را از دست داده است هرگز این موضوع را صراحتا با آنها در میان نگذارید.

در واقع، بهتر است که بیشتر از این که سالمند را مورد خطاب دهید در مورد نگرانی شخص خودتان صحبت کنید.

به عنوان نمونه می توانید با تاکید بر کلمه من بگویید « که من اخیراً خیلی نگران شما هستم زیرا انگار که در حال کاهش وزن هستید و به اندازه کافی غذا نمی‌خورید».

وقت شناس باشید

یکی از مهم ترین نکاتی که برای مراقبت از سالمند بداخلاق باید مورد توجه قرار دهید، وقت شناسی است.

یک پرستار سالمند حرفه ای کاملاً به این نکته آگاه است که یک گفتگوهای سازنده با سالمند هرگز در زمان استرس یا خستگی اتفاق نمی افتد.

بنابراین در شرایطی که سالمند از نظر روانی افسرده، مضطرب یا بیمار است وقت شناس باشید و از مطرح کردن گفتگوهای چالش برانگیز اجتناب کنید.

حتی اگر سالمند وضعیت مطلوبی داشته باشد اما پرستار سالمند از نظر جسمی یا روانی شرایط مطلوبی نداشته باشد نیز گفتگو کردن بی نتیجه خواهد بود.

10 ترفند کاربردی برای مراقبت از سالمند بداخلاق

به سالمند احساس امنیت بدهید

گاهی اوقات فرد سالمند از تصور این موضوع که به زودی با تغییرات و چالش های مختلفی در زندگی خود روبرو می شود احساس نگرانی می کنند.

به همین دلیل ممکن است از گفتگو در مورد وضعیت آینده اجتناب کرده و از بیان احساس واقعی خود طفره بروند و با این کار احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

در این شرایط لازم است که در یک فضای آرام بخش و سرشار از عشق و محبت به سالمند اطمینان دهید که تغییرات آینده هر چه که باشد، سالمند از حمایت همه جانبه شما برخوردار خواهد بود.

زمان بیشتری را با سالمند بگذرانید.

اگرچه بسیاری از افراد در زندگی پرمشغله امروزی زمان زیادی را در خارج از منزل سپری می کنند اما اگر مسئولیت مراقبت از یک فرد سالمند را پذیرفته اید باید زمان بیشتری را در کنار سالمند بگذرانید.

بسیاری از سالمندان با بالارفتن سن، نسبت به قبل توجه و حمایت بیشتری نیاز خواهند داشت در غیر این صورت ممکن است دچار بدخلقی و عصبانیت شوند.

بنابراین لازم است که رابطه خود با سالمند را در اولویت قرار داده و زمان بیشتری را با سالمند سپری کنید.

با اعضای خانواده مشورت کنید

به یاد داشته باشید، نگهداری از سالمند یک مسئولیت بسیار بزرگ و مهم است بنابراین اگر به تازگی مسئولیت مراقبت از یک سالمند را در خانواده خود پذیرفته اید بهتر است به تنهایی این کار را انجام ندهید!

کمتر کسی است که یک تنه از پس مسئولیت مراقبت از سالمند بربیاید و به کمک دیگران نیاز نداشته باشد.

بنابراین اگر خواهر و برادر دارید، یک جلسه خانوادگی با آنها ترتیب دهید تا در مورد نگرانی های خود پیرامون وضعیت سالمند صحبت کنید

در این شرایط هر یک از اعضای خانواده می توانند با پذیرفتن یک مسئولیت، از سنگینی فشار مراقبت بر دوش نفر جلوگیری کنند.

سالمند را از عواقب تصمیماتش آگاه کنید

اگر سالمند علیرغم ناتوانی های جسمی و ذهنی همچنان برای انجام امور مهمی همچون رانندگی کردن پافشاری می کند، لازم است با حفظ آرامش سالمند را از عواقب این تصمیم آگاه کنید.

برای گفتگو در مورد این گونه مسائل بهتر است که از عبارات تنبیهی استفاده نکنید و سالمند را مثل یک کودگ مورد خطاب قرار ندهید.

در عوض، به سالمند یادآوری کنید که تصمیمات آنها ممکن است نتایجی فراتر از خانواده داشته باشد و بر زندگی دیگران تاثیرات منفی بگذارد.

به عنوان نمونه به سالمند بگویید که « من تو را دوست دارم و می‌خواهم مستقل باشی، اما نمی‌خواهم حفظ این استقلال به قیمت صدمه زدن به کسی دیگر در یک تصادف رانندگی باشد»

با سالمندان مانند افراد بزرگسال رفتار کنید.

با این که برخی از سالمندان ممکن است به دلیل زوال عقل، رفتاری بچه گانه داشته باشند اما هنوز هم در قشر افراد بزرگسال قرار دارند و باید از احترامی که شایسته آن هستند برخوردار شوند.

بنابراین هرگز در حین رفتار با سالمندان از عبارات و رفتار کودکانه استفاده نکنید، زیرا این رفتار بدون شک برای سالمندان آزاردهنده است.

تحت هر شرایطی با سالمند مانند یک فرد بزرگسال رفتار کنید و در طول مکالمات خود بر توانایی های آنها تمرکز کنید.

10 ترفند کاربردی برای مراقبت از سالمند بداخلاق

از افراد حرفه ای کمک بگیرید

اگر با عشق و علاقه فراوان مسئولیت مراقبت از یک عزیز سالمند را برعهده گرفته اید و علیرغم تلاش های مکرر، نتوانسته اید با نوسانات خلقی سالمند کنار بیایید و دچار احساس درماندگی و ناامیدی شده اید اکنون زمان آن رسیده است که کار را به کاردان بسپارید و از یک پرستار سالمند مجرب و متخصص کمک بگیرید.

شرکت پرستاری پرستار همراه الف یکی از معتبرترین مراکز ارائه کننده خدمات پرستاری از سالمندان در منزل است که سوابق درخشانی در این عرصه دارد.

کادر مجرب پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار این مرکز در هر ساعت از شبانه روز حتی در ایام تعطیل آماده خدمت رسانی به همشهریان گرامی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مرکز پرستاری پرستار همراه الف به وب سایت به موسسه پرستاری مراجعه کنید .

https://parastarhamrahalef.com/

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up