صنایع دستی کرمان

[ad_1]

با مجله اینترنتی گلثمین در یک مطلب تازه از صنایع دستی همراه باشید :

قالی کرمان, گلیم ایرانی, صنایع دستی ایران

صنایع دستی کرمان

صنایع دستی کرمان آوازه جهانی دارد . صنایع دستی استان به دو صنعت خانوادگی و کارگاهی تقسیم می شود.

صنایع دستی خانوادگی مثل شال و پته و ترمه است که به غیر از پته دوزی مابقی از رونق افتاده است .

صنایع دستی کارگاهی نیز شامل قالیبافی ، جاجیم ،گلیم و خورجین بافی است.

 

پته دوزی: پته نوعی سوزندوزی ایرانی است که از دوخت ریسهای پشمی رنگین بر روی شال زمینه یا شال در طرحهای زیبایی چون بوته، سرو و ترنج پدید می آید و منظره ای بدیع از گل و بوته های رنگین را که حاصل تلاش دختران و زنان زحمتکش کرمانی است جلوه گر می کند .

پته به طور انحصاری در کرمان تهیه می شود و دوخت آن در تمام شهرستانها و روستاههای اطراف استان به ویژه کرمان و سیرجان و رفسنجان رایج است . طرحهای زیبای آن کار طراحان ماهر است . این طرح هاو نقشه ها کار طراحان ماهر است . این طرح ها و نقشه ها ریشه در تمدن و فرهنگ ایرانی دارند.

 

یکی از نمونه های بسیار زیبای پته که دوخت بسیاربدیع و بی نظیری دارد، روپوش مقبره شاه نعمت الله ولی است . تاریخ دوخت این پته سال 1285 است . این کار نتیجه دو سال کار مداوم 16 زن پته دوز کرمانی بر پارچه ای به طول 355 سانتی متر و عرض 210 سانتی متر است.

 

قالی کرمان: قالی کرمان از قدیم زیباترین و نفیس ترین قالی ایران و دنیا به شمار می رفته که در سالهای اخیر تا حد زیادی از اهمیت آن کاسته شده است . کرمان پشم بسیار مرغوبی برای قالی بافی دارد. نوع آن شبیه پشم خراسان و از پشم کرمانشاه قدری سبکتر و ظریفتر است .

 

شهرت قالی کرمان بیش از هر چیز به دلیل درآمیزی رنگ و طرح است . در تمایز وتشخیص قالی دو عامل طرح و رنگ بسیار است. طرح و رنگ قالی کرمان یکی از نفیس ترین، زیباترین و خوش سبک ترین بافته های جهان به شمار می آید. از معروف ترین کارگاه راین و کارگاه خنامان است.

 

گلیم: بافت گلیم در جوامع عشایری و روستایی تقریبآ حالت حرفه ای غیر دایم و فصلی دارد. قسمت عمده ای از گلیمهای تولیدی زنان عشایر جنبه خود مصرفی دارد و به صورگوناگون مانند گلیم و گلیمچه، جوال، خوابگاه و خورجین و غیره در زندگی روزمره آنان مورد استفاده قرار می گیرد .

 

بخش دیگری از تولیدات آنها نیز در مراکز داد و ستد محلی مبادله می شود و ازاین طریق بخشی از در آمد مورد نیاز خانواده را تامین می کنند .  گلیمهای ایرانی انواع مختلف دارد مثل گلیمچه، مسند، پلاس ، شیرکی پیچ و … شیرکی پیچ نوعی گلیم است که عشایر کرمان می بافند و از دور حالت قالی دارد. در این نوع گلیم بر خلاف انواع دیگر گلیم که در آنها پود باعث شکل گیری محصول می شود پود نقشی در بافت ندارد و فقط تارها را به یکدیگرمتصل می کند و باعث استحکام درگیری نخ خامه با تارها می شود. این نوع گلیم در دارستان سیرجان و بافت تولید می شود .
منبع:govahiname.ir


منبع:
http://www.beytoote.com/art/handicrafts/kerman-handicrafts1-tapestries.html

[ad_2]

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای صنایع دستی

مجله اینترنتی گلثمین آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up